Home » Știință » Veninul de furnică ar putea oferi un tratament pentru reducerea durerii

Veninul de furnică ar putea oferi un tratament pentru reducerea durerii

Credit: Profimedia
Publicat: 10.03.2022

Furnicile australiene au dezvoltat o moleculă de venin, care ar putea ajuta persoanele cu dureri pe termen lung, spun cercetătorii de la Universitatea din Queensland.

Dr. Sam Robinson și David Eagles au descoperit o componentă a veninului furnicilor taurine care exploatează o cale a durerii la mamifere, despre care ei cred că a evoluat pentru a împiedica echidna, un inamic al furnicilor, să le atace cuiburile.

„Veninurile sunt cocktailuri complexe și, deși veninul furnicii taur conține molecule similare cu cele găsite în înțepăturile de albine care provoacă durere imediată, am găsit, de asemenea, o moleculă nouă și interesantă care era diferită”, a declarat Dr. Robinson.

Cercetătorii ar putea realiza noi modalități de tratare a durerii pe termen lung

În timp ce căuta în bazele de date secvențe de aminoacizi similare, acesta a descoperit că molecula se potrivea cu secvența hormonilor mamiferelor înrudite cu factorul de creștere epidermică (EGF), iar dintre acestea, era cel mai apropiat de cel al echidnei.

„Am testat molecula de venin pe receptorii EGF de mamifere și a fost foarte puternică. Acest lucru ne-a convins că molecula de venin era acolo pentru a se apăra împotriva mamiferelor. Am continuat să arătăm că, deși nu a provocat durere directă, molecula a provocat hipersensibilitate de lungă durată”, a spus el.

Credit: Profimedia

„Se poate vedea clar în ADN-ul furnicii că aceasta produce o moleculă care imită un hormon al inamicului său natural și îl folosește ca armă împotriva ei. Acest lucru ne aduce aminte de un vechi proverb, potrivit căruia pentru a-ți cunoaște dușmanul, trebuie să devii dușmanul tău”.

Furnica produce o moleculă care imită un hormon al inamicului

Echipa consideră că legăturile dintre semnalizarea EGF și durerea cronică sunt în creștere și este încrezătoare că acest studiu ar putea inspira noi modalități de tratare a durerii pe termen lung.

Medicamentele care inhibă EGF sunt disponibile pe piață și sunt utilizate în terapia împotriva cancerului pentru a încetini creșterea tumorilor, existând dovezi care sugerează că pacienții care le iau experimentează mai puține dureri pe termen lung.

„Sperăm că, prin evidențierea rolului acestei căi de semnalizare în durere, putem încuraja diferite strategii de tratare a durerii, în special a durerii pe termen lung, pentru care tratamentul este limitat în prezent”, a declarat Dr. Robinson, potrivit TechnologyNetworks.

Care este mirosul furnicilor?

Originile misterioase ale parazitismului social la furnici. L-au nedumerit chiar și pe Charles Darwin