Home » Știință » De ce pot petrece bărbații mai mult timp în spațiu decât femeile? Precizările făcute de NASA

Publicat: 26.03.2022

Care sunt criteriile în funcție de care NASA decide care sunt limitele de expunere la radiații în spațiu pentru bărbați și femei?

În fiecare zi, Pământul este asediat de radiații ionizante, unde încărcate cu energie care pot separa electronii de atomii din corp. Expunerea îndelungată la astfel de radiații poate duce la cancer sau sindromul iradierii. Din fericire însă, magnetosfera și atmosfera planetei noastre rețin cea mai mare parte a acestor radiații – generate de Soare și de stelele care explodează.

Pe Stația Spațială Internațională însă, care este protejată doar de magnetosferă, dar nu și de atmosferă, astronauții sunt expuși la un nivel mult mai crescut de radiații ionizante, fapt care determină o probabilitate mai crescută a apariției cancerului, precizează Live Science.

Radiațiile periculoase din spațiu

În limitele actuale, stabilite de NASA în anul 1989, doza limită la care se poate expune un astronaut în decursul carierei sale  se bazează pe un exces de risc în ceea ce privește cancerul, de maxim 3% pe durata vieții sale. Riscul este evaluat în funcție de vârstă, gen, dar și o serie de alte criterii.

Potrivit lui R. Julien Preston, un funcționar cu statut special din cadrul Agenției pentru Protecția Mediului a Statelor Unite, cel mai mic prag de radiații agreat de NASA pentru femeile astronaut s-a bazat pe următoarea constatare: Atunci când femeile și bărbații sunt expuși la un nivel ridicat de radiații pentru perioade apropiate de timp, femeile prezintă un risc de două ori mai mare de a dezvolta cancer pulmonar.

„Se consideră că, în special legat cancerul pulmonar, femeile sunt mult mai vulnerabile la radiațiile ionizante comparativ cu bărbații”, mai adaugă Preston.

Femeile sunt mai vulnerabile la radiații decât bărbații

Aceste indicații au avut un impact direct asupra carierelor astronauților. În 2018, Peggy Whitson, șef al corpului de astronauți al NASA, care și-a exprimat în mod public nemulțumirile legate de aceste limitări, a fost nevoită să se retragă la 57 de ani, după ce și-a atins limita de expunere la radiații.

Cu toate acestea, pragul de radiații impus de NASA se va schimba în viitorul apropiat. În 2021, NASA s-a consultat cu un grup de experți din cadrul Academiei Naționale de Științe, Inginerie și Medicină în vederea schimbării pragului la 600 mSv pentru toți astronauții, indiferent de genul acestora.

Noua limită „ar reduce doza pentru unele grupuri de bărbați, în special pentru cei în vârstă”, a spus Preston care a avut și calitatea de vice-președinte al grupului de experți pentru evaluarea riscului apariției cancerului pentru echipajele misiunilor spațiale. „Acest lucru ar însemna că femeile ar putea beneficia de o carieră prelungită”.

Un aspect complicat din punct de vedere etic

Comitetul, care a publicat și un raport în iunie 2021, a fost compus din trei grupuri, care au analizat riscul procesului de evaluare, aspectele de natură etică și comunicare pentru noile reglementări.

„Pentru a atinge o stare de egalitate, femeile pot primi o doză mai mare decât le este permis în prezent, la un nivel mai mare de expunere decât au în prezent”, a comentat Preston. „Am abordat această situație și din punct de vedere etic. Este vorba despre un echilibru între impactul unei expuneri mai îndelungate și egalitatea în ceea ce privește cariera. Am propus ca NASA să ia măsurile necesare pentru efectuarea acestor modificări”.

Planul propus de NASA include renunțarea la limitele de expunere pentru misiunile de durată, cum ar fi eventualele călătorii pe Marte, care ar supune astronauții la valori de expunere egale cu 900 mSv. Această doză însă este mai mică de 1000 mSv, care este valoarea aprobată de agențiile spațiale europene, canadiene și ruse.

„Dacă NASA decide că este vorba despre o misiune de importanță deosebită, iar anumiți astronauți care sunt indispensabili pentru misiunea respectivă ar depăși limita de expunere, Agenția ar putea renunța la aceasta”, a spus Preston. „Este un aspect complicat din punct de vedere etic, dar necesar pentru a putea ajunge pe Marte”.

Misiunea europeană pe Marte, suspendată din cauza războiului din Ucraina

Rusia promite să nu-l abandoneze pe astronautul american Mark Vande Hei în spațiu

Stația Spațială Internațională se dezintegrează? Rusia a făcut publică o filmare cel puțin ciudată

Stația Spațială Internațională va fi distrusă în totalitate. Cum motivează NASA această decizie?

Vlad s-a alăturat echipei Descoperă.ro în anul 2022, fiind pasionat de subiecte asociate cu știința, tehnologia, istoria și geopolitica. Vlad este specializat în managementul crizelor si prevenirea conflictelor, fiind absolvent al Universității Naționale de Apărare „Carol I”. Mai mult, ... citește mai mult