Home » Știință » Cum comunică intestinul cu creierul?

Cum comunică intestinul cu creierul?

Publicat: 04.04.2022

O nouă cercetare a descoperit modul în care sistemul nervos enteric – sau „al doilea creier” – poate comunica atât cu creierul, cât și cu măduva spinării, ceea ce până acum era un mister.

Studiul a descoperit că celulele specializate din peretele intestinal eliberează serotonină atunci când sunt stimulate de alimente, care acționează apoi asupra nervilor pentru a comunica cu creierul.

Autorii spun că, întrucât există o legătură directă între nivelurile de serotonină din corpul nostru, depresie și modul în care ne simțim, înțelegerea modului în care intestinul comunică cu creierul este de o importanță majoră.

Astfel, o nouă cercetare de la Universitatea Flinders a elucidat acest mister.

Intestinul, singurul organ care are propriul sistem nervos

„Axa intestin-creier constă în comunicarea bidirecțională între creier și intestin, care leagă centrele emoționale și cognitive ale creierului de funcțiile intestinale periferice”, spune autorul studiului, profesorul Nick Spencer de la Colegiul de Medicină și Sănătate Publică, potrivit ScienceDaily.

„Progresele recente în cercetare au descris importanța microbiotei intestinale în influențarea acestor căi, dar noi încă nu descoperisem modul în care funcționează comunicarea”.

Studiul, publicat în American Journal of Physiology, relevă o descoperire revoluționară în ceea ce privește modul în care celulele enterocromafine comunică cu terminațiile nervoase senzoriale.

„În interiorul peretelui intestinal se află celule specializate numite celule enterocromafine (EC), care produc și eliberează hormoni și neurotransmițători ca răspuns la stimuli particulari care sunt ingerați atunci când mâncăm”, spune profesorul Spencer.

Cum comunică „al doilea creier” cu „primul creier”?

„Aceste celule eliberează marea majoritate a serotoninei în organism, astfel încât studiul nostru a descoperit un indiciu important despre modul în care alimentele pe care le consumăm stimulează eliberarea de serotonină, care acționează apoi asupra nervilor pentru a comunica cu creierul. Există o legătură directă între nivelurile de serotonină din corpul nostru, depresie și modul în care ne simțim. Așadar, înțelegerea modului în care celulele CE din intestin comunică cu creierul este de o importanță majoră.”

Echipa a făcut această descoperire folosind o tehnică de trasare neuronală dezvoltată în laborator, care nu este folosită nicăieri altundeva în lume, ceea ce le-a permis să vadă cu exactitate, pentru prima dată, terminațiile nervoase senzoriale din peretele intestinal.

„Intestinul este singurul organ cu propriul sistem nervos, cunoscut sub numele de sistem nervos enteric sau al doilea creier. Acum avem o mai bună înțelegere a modului în care al doilea creier, comunică cu primul creier”, spune profesorul Spencer.

Microbiomul intestinal, îmbogățit cu bacterii asociate cu pierderea în greutate în dieta mediteraneană