Home » Știință » Orbita unui mic asteroid a fost schimbată pentru totdeauna după o trecere foarte apropiată de Pământ

Publicat: 03.04.2022

Astronomul care a descoperit un asteroid cu doar câteva ore înainte de a lovi Pământul, la începutul lunii martie, a descoperit și orbita unui mic asteroid aflat pe un curs aparent de coliziune cu planeta noastră. De data aceasta, însă, corpul spațial a ratat Pământul cu doar câteva mii de kilometri.

Krisztián Sárneczky, astronom la Observatorul Konkoly de lângă Budapesta, Ungaria, a observat orbita unui mic asteroid (cu o dimensiune de aproximativ 2-4 metri, conform EarthSky) în noaptea de 25 martie, în timp ce corpul se îndrepta spre Pământ.

De atunci, numit 2022 FD1, asteroidul a trecut prin umbra planetei deasupra Oceanului Pacific câteva ore mai târziu, în dimineața de vineri, 26 martie, notează Space.com.

Orbita unui mic asteroid s-a modificat considerabil

Aproximativ o oră mai târziu, stânca a făcut cea mai apropiată trecere față de planetă, la o distanță de aproximativ 8.500 de kilometri. În comparație, sateliții de navigație GPS ai SUA orbitează la o altitudine de 20.200 km. Stația Spațială Internațională orbitează mult mai jos, la aproximativ 400 km.

Apropierea Pământului a modificat orbita asteroidului, a spus Sárneczky pe Twitter.

„O modificare importantă a înclinației lui 2022 FD1 a avut loc în timpul trecerii, de la 9,4 grade la 4,5 grade”, a scris astronomul pe Twitter pe 25 martie.

Uneori, asteroizii cad nedetectați

Sárneczky a fost în prim-planul mass-media la începutul lunii martie, când a observat asteroidul 2022 EB5 cu doar câteva ore înainte ca acea rocă spațială să ardă în atmosfera Pământului, undeva între Islanda și Norvegia. Acel asteroid, de aproximativ 3 metri lățime, a fost doar al cincilea asteroid care a fost descoperit vreodată înainte de impactul cu Pământul, potrivit NASA.

Ceilalți patru asteroizi care au fost observați înainte de impact sunt 2014 AA, 2018 LA, 2008 TV2 și 2019 MO, potrivit Earthsky.org.

Descoperirea evidențiază riscurile potențiale ale impactului asteroizilor asupra planetei noastre. Din punct de vedere statistic, majoritatea rocilor spațiale pe care le întâlnește Pământul sunt suficient de mici pentru a arde în atmosfera planetei, declanșând doar imagini uluitoare cu mingi de foc.

Dar uneori, chiar și roci destul de mari ajung la suprafața planetei nedetectate. În 2013, un asteroid de dimensiunea unei clădiri cu șase etaje a explodat deasupra orașului rusesc Chelyabinsk, provocând o undă de șoc majoră care a rănit 1.200 de oameni.

O stea acoperită cu heliu ars, creată în urma unui fenomen rar, a fost descoperită de astronomi