Home » Știință » O stea acoperită cu heliu ars, creată în urma unui fenomen rar, a fost descoperită de astronomi

Sursa foto: Nicole Reindl/EurekAlert!
Publicat: 20.02.2022

O echipă de astronomi germani a descoperit un nou tip de stea acoperită cu heliu ars, posibil creată în urma unui fenomen rar de fuziune.

Profesorul Klaus Werner și echipa sa de la Universitatea din Tubingen au publicat descoperirea în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

În timp ce stelele normale au suprafețele compuse din hidrogen și heliu, stelele descoperite de Werner și colegii săi au suprafețele acoperite cu carbon și oxigen, rezultatul arderii heliului, ceea ce este o compoziție exotică pentru o stea, subliniază EurekAlert.

Această stea acoperită cu heliu ars ar fi provenit dintr-un tip rar de fuziune

Mai mult, noile stele au temperaturi și raze care indică faptul că încă ard heliu în nuclee, o proprietate observată de obicei la stelele mai evoluate decât la cele observate de Werner și echipa sa în acest studiu.

Publicată alături de munca profesorului Werner și a echipei sale, o a doua lucrare a unui grup de astronomi de la Universitatea din La Plata și Institutul Max Planck pentru Astrofizică oferă o posibilă explicație pentru formarea lor.

„Credem că stelele descoperite de colegii noștri germani s-ar fi putut forma într-un tip foarte rar de eveniment de fuziune stelară între două stele pitice albe”, spune Dr. Miller Bertolami, de la Institutul de Astrofizică din La Plata, autorul principal al celei de-a doua lucrări.

Piticele albe

Piticele albe sunt rămășițele stelelor mai mari care și-au epuizat combustibilul din nucleu și sunt de obicei foarte mici și dense.

Este cunoscut faptul că fuziunile stelare au loc între piticele albe din sisteme binare apropiate din cauza micșorării orbitei cauzată de emisia undelor gravitaționale.

„De obicei, fuziunile piticelor albe nu duc la formarea de stele îmbogățite în carbon și oxigen, dar credem că, pentru sistemele binare formate cu mase foarte specifice, o pitică albă bogată în carbon și oxigen ar putea să fie perturbată și să ajungă deasupra uneia bogate în heliu, ducând la o astfel de fuziune”, explică Miller Bertolami.

Descoperirea nu poate fi explicată pe deplin

Cu toate acestea, nici un model evolutiv stelar actual nu poate explica pe deplin această stea acoperită cu heliu ars. Echipa are nevoie de modele rafinate pentru a evalua dacă aceste fuziuni se pot întâmpla cu adevărat.

Aceste modele nu numai că ar putea ajuta echipa să înțeleagă mai bine noul tip de stele, dar ar putea oferi și o perspectivă mai profundă asupra evoluției târzii a sistemelor binare și a modului în care stelele lor schimbă masa pe măsură ce evoluează.

Până când astronomii dezvoltă modele mai rafinate pentru evoluția stelelor binare, originea precisă a stelelor acoperite cu heliu va rămâne un mister.

„În mod normal, ne așteptăm ca stelele cu aceste compoziții de suprafață să fi terminat deja să ardă heliul în nuclee și să fie pe cale să devină pitice albe. Aceste noi stele reprezintă o provocare majoră pentru înțelegerea noastră a evoluției stelare” explică profesorul Werner.

Un obiect cosmic misterios continuă să explodeze, iar astronomii nu știu de ce