Home » Știință » Poate fi crescută carnea în spațiu sau va rămâne asta doar un vis?

Poate fi crescută carnea în spațiu sau va rămâne asta doar un vis?

Publicat: 29.04.2022

Companiile private, precum cea a lui Jeff Bezos și cea a lui Elon Musk, dar și agențiile spațiale de stat, cum este NASA, își doresc să colonizeze alte planete. Iar pentru a face acest lucru vor avea nevoie de carne crescută în spațiu.

De ce este nevoie de carne crescută în spațiu? Răspunsul este la îndemâna oricui: pentru a-i hrăni pe oamenii care vor popula celelalte planete.

Dacă până acum au fost efectuate experimente pentru a vedea dacă plantele se pot dezvolta în spațiu, la mijlocul lunii aprilie a demarat un test care ne va spune celulele de carne pot crește în afara Pământului.

Carne crescută în spațiu, un salt uriaș pentru călătoria în spațiu

A fost un mic pas pilot pentru testarea unei potențiale surse de nutrienți, dar un posibil salt uriaș, cel puțin asta speră cei care au efectuat experimentul, pentru viitorul călătoriilor în spațiu.

Potrivit BBC, experimentul a fost conceput de Aleph Farms, o companie israeliană care este specializată în cultivarea cărnii din celule, fiind realizat de prima echipă de astronauți exclusiv privată care a vizitat Stația Spațială Internațională.

Scepticii spun însă că metoda este prea instabilă pentru ca astronauții să se poată baza pe ea și că ar fi mai simplu să trimiți carne de pe Pământ decât să obții carne crescută în spațiu.

Cum obții carne crescută în spațiu?

Creșterea cărnii din celule, în special la scară mare, nu este ușoară nici măcar pe Terra. Există numeroase companii care încearcă să producă „carne de cultură”, însă Aleph Farms este prima care încearcă să o facă în spațiu.

Companiei nu-i place să folosească termenul de carne „făcută în laborator”, dar în realitate acest proces nu seamănă deloc cu o fermă tradițională.

Celule de la vaci (dar poate fi folosit orice alt animal) sunt hrănite cu lucrurile de care au nevoie pentru a crește, cum ar fi aminoacizi și carbohidrați. Celulele se înmulțesc apoi până se formează țesut muscular și în cele din urmă devin carne pe care o poți mânca. Acest proces se numește „cultivare”.

Carnea este cultivată în rezervoare care seamănă mai mult cu ceea ce se poate găsi într-o berărie decât cu ce poți vedea într-o fermă. Ciclul de viață al unui animal crescut pentru carne (naștere, viață și sacrificare) este ocolit complet.

Entuziaștii spun că procesul are implicații potențial pozitive pentru mediu, reducând drastic emisiile de metan, de exemplu.

De ce să creștem carne în spațiu?

Zvika Tamari, care conduce programul spațial al Aleph Farms, spune că oamenii de știință nu știu dacă procedeul de cultivare a cărni poate avea loc acolo unde nu există gravitație.

„Știm din multe studii științifice anterioare că fiziologia și biologia se comportă foarte diferit într-un mediu cu microgravitație… Deci, de fapt, nu știm, nimeni nu știe, dacă aceste procese de cultivare a cărnii chiar pot avea loc în spațiu”, a spus el.

Așadar, atunci când, pe 8 aprilie, patru oameni au zburat în spațiu cu o rachetă SpaceX, în prima misiune privată către Stația Spațială Internațională, aceștia au avut cu ei un recipient de dimensiunea unei cutii de pantofi, care conținea celule animale și tot ce era necesar pentru ca acestea să crească.

Larry Connor, Eytan Stibbe și Mark Pathy s-au lansat de la Centrul Spațial Kennedy din Florida, însoțiți de fostul astronaut Michael Lopez-Alegria. La întoarcerea lor, celulele de carne cultivată vor fi analizate pentru a vedea cum s-au comportat.

Merită să faci un astfel de experiment?

Chiar dacă experimentul va fi un succes și va dovedi că, într-adevăr, carnea poate fi cultivată în spațiu, asta nu înseamnă neapărat că este o idee bună.

Există un motiv pentru care supermarketurile locale nu sunt pline cu carne crescută din celule. De fapt, deși sute de milioane de dolari au fost pompați în industrie (Leonardo DiCaprio a investit în Aleph Farms), acesta este un aliment greu de produs la scară largă.

Este dificil să obții carne crescută în spațiu

De asemenea, Aleph Farms încă așteaptă aprobarea în Israel înainte de a putea servi în restaurante carne cultivată. Aceasta este o mâncare aflată la început chiar și pe Pământ, cu atât mai puțin în spațiu.

Există și alte probleme mai practice pentru această carne crescută în spațiu. Prima este problema sterilității.

„Celulele animale cresc încet”, spune David Humbird, inginer chimist la Berkeley.

Dacă bacteriile sau ciupercile ar intra în cultură, ar crește mult mai repede din celulele animale și vor acapara totul, astfel încât nu mai produci celulele animale. Faci bacterii. Și trebuie să le arunci”, spune Humbird.

Aleph Farms spune că consideră că problema sterilității poate fi rezolvată, în special în spațiu, unde va fi nevoie să fie produse cantități relativ mici de carne. Dar contaminarea ar fi dezastruoasă pentru o comunitate aflată pe Marte, ar fi echivalentul spațial al unei recolte eșuate.

O problemă de costuri

Aleph Farms susține, de asemenea, că transportul alimentelor în spațiu este extrem de costisitor. Sumele variază foarte mult, dar o estimare a NASA din 2008 estimează costul la 20.000 de dolari pentru fiecare kilogram de încărcătură trimisă pe orbită.

Trimiterea unei cantități similare de hrană până pe Marte ar costa mult mai mult.

„Marte se află la milioane și milioane de kilometri distanță. Așadar, capabilitatea de a produce hrana la fața locului este un avantaj imens”, spune Tamari.

Însă Humbird nu este de acord cu acest potențial beneficiu.

O problemă de randament

„Acele celule care sunt ele însele crescute pe material comestibil vor fi zahăr, aminoacizi și apă. Iar valoarea calorică a celulelor rezultate va fi întotdeauna mai mică decât a materiilor prime folosite”, spune el.

„În cel mai bun caz, probabil că ai putea recupera 25% din calorii pentru a le consuma ca hrană. Deci întrebarea este de ce ai duce toate acele calorii în spațiu pentru ca, într-un final, să nu poți folosi 75% din ele?”, a continuat el.

Dar există și alte lucruri de avut în vedere la planificarea unei misiuni spațiale lungi: de exemplu, sănătatea mintală a astronauților.

Karen Nyberg este un fost astronaut al NASA care a petrecut cinci luni și jumătate pe Stația Spațială Internațională, iar acum face parte din consiliul consultativ al Aleph Farms.

Ea spune că mâncarea are un rol crucial în bunăstarea psihologică a unui echipaj.

Factorul emoțional

„Mâncarea venea în pungi albe pe care trebuia doar să le hidratăm, cum ar fi laptele praf și altele asemenea… Îmi era poftă de mirosul de sos de usturoi și de ulei de măsline, pe care nu le putea avea. Așadar, orice lucru care ne poate aminti de casă este extraordinar”, spune Nyberg.

Potrivit lui Nyberg, alimentele și legumele proaspete sunt vitale pentru oamenii care ar urma să fie departe de pământ timp de ani la rând.

Cu siguranță, dacă omenirea se gândește serios să ducă oameni pe Marte, va trebui să descopere cum să îi hrănească pe astronauți cu alimente bogate în nutrienți, care nu se strică și care sunt bune la gust, ceea ce se dovedește a fi destul de dificil.

Nu este suficient să demonstrezi că poți obține carne crescută în spațiu, trebuie să dovedești și că este suficient de fiabilă sau o alternativă practică la alimentele aduse de pe pământ.

Aleph Farms are ambiții mari, însă, pentru început, trebuie să arate că se poate cultiva carne la scară largă aici, pe Pământ.

O nouă campanie științifică pentru Perseverance. Roverul a ajuns în delta antică din Craterul Jezero