Home » Știință » Impactul colosal al unui asteroid a schimbat pentru totdeauna echilibrul Lunii

Impactul colosal al unui asteroid a schimbat pentru totdeauna echilibrul Lunii

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 24.04.2022

Una dintre fețele Lunii este acoperită cu mai multe cratere de impact decât cealaltă, iar cercetătorii au aflat în cele din urmă de ce. Un asteroid masiv care s-a lovit de Lună în urmă cu 4,3 miliarde de ani a produs pagube însemnate mantalei lunare, potrivit unui studiu recent.

Mai bine de 9000 de cratere vizibile acoperă Luna, create de impactul cu meteoriți, asteroizi și comete, de-a lungul a mai multe miliarde de ani, indică Uniunea Astronomică Internațională. Cu toate acestea, craterele nu sunt distribuite uniform. Pe partea îndepărtată a astrului, cea care nu este vizibilă de pe planeta noastră, există o concentrație mult mai mare de cratere, comparativ cu partea vizibilă, indică Live Science.

Partea vizibilă prezintă mai puține cratere pentru că suprafața este acoperită de mări lunare – întinderi mari de lavă solidificată și care pot fi observate cu ochiul liber de pe Pământ – drept pete lunare. Aceste câmpuri de lavă au acoperit cel mai probabil craterele. Pe partea îndepărtată nu există aproape deloc mări lunare, motiv pentru care craterele de impact sunt încă vizibile.

Efectul mărilor lunare

Cercetătorii cred că mările lunare s-au format în urma unui impact masiv de acum 4,3 miliarde de ani. Coliziunea a creat Bazinul Polul Sudic-Aitken, un crater uriaș cu o lățime aproximativă de 2574 kilometri și o adâncime de 8,2 kilometri și care este unul dintre cele mai mari cratere de pe Lună și al doilea crater de impact confirmat din Sistemul Solar. Cu toate acestea, până în prezent, cercetătorii nu au putut explica de ce doar partea vizibilă a Lunii are câmpuri de lavă.

Recentul studiu a descoperit că impactul din Bazinul Polul Sudic-Aitken a creat un fenomen unic în interiorul mantalei lunare, stratul de magmă de sub crustă care a afectat doar partea vizibilă.

„Știm că impacturile masive precum cel de al Bazinul Polul Sudic-Aitken au capacitatea de a genera temperaturi extreme”, spune autorul principal al studiului, Matt Jones, doctorand la Universitatea Brown. „Întrebarea este dată de modul în care căldura afectează dinamica interioară a Lunii”.

Întrebările vechi par să capete răspunsuri

Cercetătorii știu deja că acele câmpuri de lavă de pe partea vizibilă au apărut din mantaua lunară, cunoaștere dobândită în urma analizării mostrelor aduse de misiunile Apollo, care conțineau elemente radioactive precum potasiu, fosfor și thoriu – despre care se crede că se găsesc din plin în mantaua lunară.

În recentul studiu, simulările computerizate au arătat că impactul din Bazinul Polul Sudic-Aitken ar fi creat un val de căldură în interiorul mantalei care ar fi împins elementele radioactive spre crustă. Cercetătorii au repetat simularea pentru mai multe scenarii posibile, printre care și ipostaza unui impact direct și au descoperit că în ciuda modului de impact al asteroidului, impactul cu mantaua ar fi afectat doar partea vizibilă.

„Ceea ce arătăm este că în oricare dintre condițiile plauzibile din perioada de formare a craterului din Bazinul Polul Sudic-Aitken, rezultatele ne conduc spre partea vizibilă a Lunii”, spune Jones. „Ne așteptăm să fi contribuit la topirea mantalei care să fi produs scurgerile de lavă, după cum se poate observa la suprafață”.

Una dintre cele mai importante întrebări

Cercetătorii se declară mulțumiți de rezolvarea a ceea ce ei numesc „una dintre cele mai importante întrebări din știința privitoare la Lună”.

„Impactul din Bazinul Polul Sudic-Aitken este unul dintre cele mai importante evenimente din istoria lunară”, a declarat Jones. Posibilitatea de a înțelege mai bine modul în care a modelat cele două părți ale Lunii este cu adevărat „extraordinară”.

NASA a anulat a treia încercare de alimentare a rachetei Artemis 1 care va readuce oamenii pe Lună

Regiunile de „haos” de pe Europa, luna înghețată a lui Jupiter, pot adăposti viață extraterestră

A fost deschisă una dintre ultimele mostre lunare aduse de Apollo 17. Ce secrete ascunde?

Misterul „vârtejurilor” de pe Lună, la un pas de a fi elucidat. Ce au descoperit cercetătorii?

Chris Martin, cea mai sexy vedetă vegetariană din lume