Home » Știință » Argonul ar putea dezvălui secretele materiei întunecate din Univers

Argonul ar putea dezvălui secretele materiei întunecate din Univers

Publicat: 29.04.2022

Un zăcământ de argon aproape pur, rămas netulburat de la formarea Pământului, este pe cale să ajute fizicienii să înțeleagă mai multe despre Univers.

Proiectul Urania, condus de Andrew Renshaw, profesor de fizică al Universității din Houston, va supraveghea instalarea și punerea în funcțiune a unei structuri la scară industrială în sud-vestul statului Colorado.

În același timp, în Sardinia, Italia, cercetătorii vor proiecta și construi o instalație de procesare specializată care va fi trimisă în Colorado.

În interiorul instalației combinate, argonul va fi extras, purificat și expediat către Laboratorio Nazionale Gran Sasso (LNGS) din Italia. Acolo, va fi utilizat în căutarea de răspunsuri la unele dintre cele mai mari enigme pe care le prezintă Universul.

Zăcământul de argon pur, rămas de la formarea Pământului

Cu toate acesrea, înainte ca echipa să poată privi în exterior printre stele, trebuie să ajungă mai întâi în adâncul Pământului.

Mai exact, trebuie să se ocupe de extracția și prelucrarea gazului argon, găsit într-un sit de foraj de gaze naturale din sud-vestul Colorado, operat de Kinder Morgan, o companie de foraj și conducte cu sediul în Houston.

Instalația Proiectului Urania din sud-vestul statului Colorado va fi amplasată lângă un sit de foraj de gaze naturale existent. Credit: University of Houston

Argonul este separat de dioxidul de carbon, apoi este expediat în cilindri de înaltă presiune, special concepuți pentru acest proiect, în Sardinia, unde va fi prelucrat în continuare, apoi, în cele din urmă, va fi expediat la LNGS pentru a fi introdus în detectorul subteran, numit DarkSide-20k.

„Odată ce argonul este lichefiat, acesta poate fi folosit la situl de cercetare LNGS pentru a detecta particulele în funcție de modul în care acestea interacționează cu argonul lichid”, a declarat Renshaw. Prin aceste studii, echipa speră să pună cap la cap dovezi ale materiei întunecate din Univers și să obțină capacitatea de a detecta neutrini din surse astrofizice.

Una dintre cele mai întunecate enigme ale Universului

Argonul – incolor, inodor, insipid – este listat alături de celelalte cinci „gaze nobile” (ceea ce înseamnă că sunt inerte sau aproape nereactive din punct de vedere chimic). Fiind unul dintre cele mai comune elemente de pe Pământ, argonul se găsește aproape peste tot. Oamenii de știință îl pot recolta cu ușurință din atmosferă.

Atunci de ce este acest argon specific din Colorado? „Pentru că este aproape 100% argon-40, fiind protejat adânc în subteran încă de la formarea Pământului”, a explicat Renshaw, potrivit Phys.org.

„În același interval de timp, argonul din atmosferă a fost bombardat constant de razele cosmice, încărcându-l cu argon-39, care apoi se dezintegrează prin emisie și poate tulbura semnalele detectorului de particule DarkSide-20k. Acest lucru înseamnă că argonul extras din adâncurile subterane din Colorado va permite ca DarkSide-20k să fie umplut cu argon-40 aproape 100% pur.”

Ceea ce speră cercetătorii să dezvăluie cu ajutorul detectorului de particule DarkSide-20k, sunt semne ale materiei întunecate din Univers. Cu alte cuvinte, ei speră să aducă lumină asupra unuia dintre cele mai întunecate mistere ale cosmosului.

Există materie întunecată în jurul nostru? Cercetătorii spun că da