Home » Știință » Originile vieții pe Pământ, ascunse în asteroizi. Ce au descoperit oamenii de știință?

Credit: NASA Goddard/CI Lab/Dan Gallagher
Publicat: 03.05.2022

Oamenii de știință au găsit ultimele două din cele cinci unități informaționale ale ADN și ARN care nu fuseseră încă descoperite în mostre de meteoriți. Deși este puțin probabil ca ADN-ul să se poată forma într-un meteorit, această descoperire demonstrează că aceste părți genetice ar fi putut contribui la dezvoltarea moleculelor de la începuturile Pământului.

Descoperirea, făcută de o echipă internațională împreună cu cercetători de la NASA, oferă mai multe dovezi că reacțiile chimice din asteroizi pot produce unele dintre ingredientele vieții, care ar fi putut fi livrate pe vechiul Pământ prin impactul cu meteoriți sau poate prin infuzie de praf.

Tot ADN-ul și ARN-ul, care conțin instrucțiunile pentru construirea și funcționarea fiecărei ființe vii de pe Pământ, conțin cinci componente informaționale, numite nucleobaze.

Până acum, oamenii de știință care cercetau mostre extraterestre găsiseră doar trei din cele cinci. Cu toate acestea, o analiză recentă, efectuată de o echipă de oameni de știință condusă de profesorul Yasuhiro Oba de la Universitatea Hokkaido, Japonia, a identificat ultimele două nucleobaze care au scăpat oamenilor de știință.

„Elemente cheie pentru originea vieții pe Pământ”

Nucleobazele aparțin unor clase de molecule organice numite purine și pirimidine, care au o mare varietate. Cu toate acestea, rămâne un mister de ce nu au fost descoperite mai multe tipuri în meteoriți până acum.

„Avem acum dovezi că setul complet de nucleobaze folosite în viața de astăzi ar fi putut fi disponibile pe Pământ atunci când a apărut viața”, a declarat Danny Glavin, co-autor al lucrării și cercetător la Goddard Space Flight Center al NASA din Greenbelt, Maryland.

Această pereche de nucleobaze nou descoperită, citozina și timina, a fost evazivă în analizele anterioare, probabil din cauza structurii lor mai delicate, care s-ar fi putut degrada atunci când oamenii de știință au extras anterior mostre.

În experimentele anterioare, oamenii de știință au plasat grăunțe de meteorit într-o baie fierbinte pentru a lăsa moleculele de pe eșantion să se extragă în soluție și apoi au analizat compoziția moleculară rezultată.

„Studiem aceste extracte, deoarece ele pot conține molecule organice antice care ar fi putut fi elemente cheie pentru originea vieții pe Pământ„, a declarat Glavin.

O tehnică mai eficientă de extragere a informațiilor de pe asteroizi

Doi factori ar fi putut contribui la noua descoperire: în primul rând, echipa a folosit apă rece pentru a extrage compușii în loc de acid fierbinte – care ar fi putut distruge aceste molecule fragile în probele anterioare. În al doilea rând, au fost folosite analize mai sensibile care ar putea detecta cantități mai mici din aceste molecule, scrie Phys.org.

Descoperirea nu arată exact dacă viața pe Pământ a primit un ajutor din spațiu sau a apărut exclusiv pe planeta noastră. Dar completarea setului de nucleobaze care alcătuiesc viața de astăzi, pe lângă alte molecule găsite în eșantion, oferă oamenilor de știință care încearcă să înțeleagă începutul vieții mai mulți compuși pe care să experimenteze în laborator.

În plus, oferă o tehnică mai eficientă de extragere a informațiilor de pe asteroizi în viitor, în special din mostrele de pe Bennu care se îndreaptă spre Pământ în următorul an prin intermediul misiunii OSIRIS-REx a NASA.

Lucrarea a fost publicată în Nature Communications.

Unul dintre cei mai buni candidați din Sistemul Solar pentru viața extraterestră prezintă semne de apă lichidă

Un nou val de misiuni pentru a explora Venus. Ar putea exista viață pe planetă?

Un sistem ingenios de pulverizare a asteroizilor, singura șansă a Pământului în cazul unei catastrofe

Din ce sunt făcuți asteroizii și „cărămizile” fundamentale ale Sistemului Solar?