Home » Știință » Universul ar putea începe să se micșoreze, spun oamenii de știință. Cât de repede s-ar putea prăbuși Cosmosul?

Foto: Pixabay
Publicat: 05.05.2022

Un trio de astrofizicieni, doi de la Princeton, iar celălalt de la Universitatea din New York, a estimat cât de repede s-ar putea prăbuși Universul dacă teoriile care sugerează că energia întunecată are chintesență sunt corecte.

În lucrarea lor, publicată în Proceedings of the National Academy of Sciences, Cosmin Andrei, Anna Ijjas și Paul Steinhardt sugerează că acest lucru ar putea avea loc peste 100 de milioane de ani.

În ultimele decenii, cercetătorii au găsit dovezi ale expansiunii Universului, când obiectele se îndepărtează în timp. Albert Einstein a prezis acest lucru și a sugerat că forța care împinge totul în Univers este ceva numit energie întunecată.

El a sugerat, de asemenea, că forța acesteia este constantă, ceea ce ar însemna că Universul se va extinde la nesfârșit.

100 de milioane de ani până la prăbușirea Universului?

De atunci, alții au sugerat că energia întunecată, dacă există cu adevărat, nu este o constantă. Și dacă ar fi așa, poate că într-o zi Universul ar încetini și poate chiar s-ar opri din expansiune sau s-ar inversa, contractându-se până când ar fi strivit într-o singură entitate, scrie Phys.org.

Susținătorii unei astfel de teorii descriu energia întunecată ca având un câmp dinamic pe care îl numesc chintesență – o proprietate care ar permite expansiunea sau contracția Universului. Iar prin studierea dovezilor colectate despre Universul cunoscut, ei au constatat că teoria este la fel de solidă ca și cea care propune energia întunecată ca fiind o constantă.

În acest nou efort, trioul de cercetători s-a întrebat cât timp ar putea dura ca Universul să încetinească, să se oprească, să înceapă să se contracte și, în cele din urmă, să ajungă într-un singur punct dacă energia întunecată are chintesență.

Universul ar putea deja să își încetinească accelerația

Pentru a întrevedea o astfel de idee, au construit un model al Universului. Acesta le-a arătat că, dacă ideea de chintesență este adevărată, atunci Universul ar putea deja să își încetinească accelerația.

De asemenea, a arătat că acesta ar putea încetini până la o stagnare în aproximativ 65 de milioane de ani și ar putea începe să se contracte chiar peste 100 de milioane de ani.

Teoria, ca și cea care sugerează că energia întunecată este o constantă, nu poate fi demonstrată, deoarece nu există nicio modalitate de a o testa.

Astrofizicienii trebuie să se bazeze pe semnale care vin de la ani lumină distanță, ceea ce sugerează că, dacă Universul se contractă în prezent, nu vom putea măsura acest lucru timp de milioane de ani.

Misterul unei supernove. O explozie gigantică din Univers dezvăluie secrete despre viața stelelor

Argonul ar putea dezvălui secretele materiei întunecate din Univers

Tranzițiile din Universul timpuriu și secretele lor. Ar putea oferi indicii despre structura spațiu-timp

Astronomii au descoperit un nou tip de explozie stelară numită micronova. Cât de rară este în Univers?