Home » Știință » Descifrarea genomului scoate la iveală beneficiile unice ale fulgilor de ovăz

Descifrarea genomului scoate la iveală beneficiile unice ale fulgilor de ovăz

Publicat: 28.05.2022

„Ovăzul nu este doar foarte popular, dar și foarte complicat din punct de vedere genetic”, spune Manuel Spannagl din cadrul Asociației Helmholtz a Centrelor de Cercetare Germane.

Ca parte a unui proiect internațional de cercetare, el a petrecut șase ani decodând și investigând genomul ovăzului și a identificat întregul set de gene conținute în această cereală importantă. Complexitatea genomului de ovăz este rezultatul dimensiunii și structurii sale: ovăzul are șase seturi de cromozomi cu peste 80.000 de gene în total, în timp ce oamenii au doar două seturi de cromozomi cu aproximativ 20.000 de gene.

Mai mult, ordinea genelor de-a lungul cromozomilor este substanțial mai puțin „sortată” decât în alte cereale, o cantitate considerabilă de gene fiind relocată între cromozomi, rezultând o arhitectură genomică asemănătoare mozaicului, indică Eurek Alert.

Beneficiile unice ale fulgilor de ovăz

Cunoscând secvențierea genomului ne permite să înțelegem mai bine care gene sunt asociate cu trăsături particulare. În cazul ovăzului, cercetătorii au fost interesați să afle de ce declanșează mai puține alergii și intoleranțe prin comparație cu alte cereale ca grâul sau secara.

Au descoperit că ovăzul are mai puține proteine care corespunde glutenului din grâu. De vreme ce aceste proteine sunt asociate direct cu boala celiacă și cu intoleranța la grâu, ovăzul este asociat cu mai puține intoleranțe la oameni. „Acest lucru ne-a permis să confirmăm la nivel genomic faptul că ovăzul în forma sa pură este potrivit pentru dietele fără gluten”, a spus Nadia Kamal din cadrul Helmholtz Munich.

Prin comparație cu alte cereale, ovăzul mai conține și o concentrație ridicată de beta-glucani. Aceste fibre reduc colesterolul din sânge și au o influență pozitivă  asupra bolilor metabolice precum diabetul de tip 2.

Un nou potențial de reproducere

Ovăzul nu este interesant doar pentru beneficiile pe care le are pentru sănătate. Cultivarea acestuia presupune și mai puține insecticide, fungicide sau alte tipuri de îngrășăminte prin comparație cu celelalte cereale. Mulțumită unor noi descoperiri din domeniul genomului ovăzului, reproducerea și cultivarea unor soiuri mult mai nutritive și eficiente poate fi acum accelerată.

„Am creat potențialul pentru o reproducere direcționată, pentru că acum putem spune care varietăți de ovăz sunt sunt compatibile cu altele”, spune Nick Sirijovski de la Universitatea Lund și ScanOats. „Acum putem combina aceste trăsături pentru a obține soiuri și mai eficiente, rezistente la dăunători sau secetă și cel mai important, soiuri care să facă față schimbărilor climatice”.

Deoarece ovăzul are un randament ridicat chiar și pe solurile marginale și are o amprentă generală mai mică asupra mediului decât grâul, aceste aspecte sunt deosebit de interesante pentru cercetători în lumina provocărilor viitoare asociate cu furnizarea de alimente alternative nutritive pe bază de plante, pentru o populație globală în creștere, într-un mod durabil.

25 de milioane de tone de cereale, blocate în Ucraina din cauza războiului

Ovăz, migdale, soia sau lapte adevărat. Cum poți alege ce este mai potrivit pentru tine

Pinguinii imperiali ar putea dispărea în 30 de ani din cauza crizei climatice

A patra doză de vaccin împotriva COVID-19, beneficii pentru cei mai vulnerabili

Vlad s-a alăturat echipei Descoperă.ro în anul 2022, fiind pasionat de subiecte asociate cu știința, tehnologia, istoria și geopolitica. Vlad este specializat în managementul crizelor si prevenirea conflictelor, fiind absolvent al Universității Naționale de Apărare „Carol I”. Mai mult, ... citește mai mult
O navă spațială chineză a fotografiat în întregime planeta Marte
Râurile din întreaga lume se schimbă. Cine este de vină?
O persoană a scris sute de articole false pe Wikipedia timp de 10 ani
Tokyo, la un pas de o pană de curent, pe fondul unui val de căldură
Furt de criptomonede de 100 mil. dolari. Coreea de Nord ar putea fi în spatele operațiunii
Egiptul a cumpărat 240.000 de tone de grâu românesc, la cel mai mic preț din licitație
Poliția din China supraveghează cetățenii cu ajutorul camerelor care prezic comportamentul antisocial
Un cangur antic din Papua Noua Guinee este endemic și nu este înrudit cu cei din Australia, au descoperit cercetătorii
Sateliții au observat un nor bizar care a atras atenția oamenilor de știință. De ce este fenomenul special?
Descoperirea unor tipuri complet noi de virusuri oferă indicii despre originile vieții complexe