Home » Știință » Telescopul Hubble a surprins un roi globular strălucitor. Iată imaginea spectaculoasă

Imaginea telescopului spațial Hubble arată bila densă de stele din centrul roiului globular Terzan 9. Credit: ESA/Hubble & NASA, R. Cohen
Publicat: 26.06.2022

Telescopul Hubble a surprins recent o imagine orbitoare a inimii roiului globular Terzan 9, o minge strălucitoare de stele aflată la 23.000 de ani lumină distanță.

Roiurile globulare sunt grupuri strânse de zeci de mii – sau chiar sute de mii – de stele, legate prin gravitație într-o sferă densă și strălucitoare cu o lățime de aproximativ 100 de ani-lumină.

Ele se numără printre cele mai vechi obiecte din galaxie, iar fiecare roi globular studiat până acum de astronomi a depășit de mult perioada de formare a stelelor. Dar modul exact în care se formează roiurile globulare rămâne o întrebare deschisă.

Una dintre cele mai acceptate idei despre originea roiurilor globulare este că acestea sunt rămășițele unor galaxii pitice, capturate cu mult timp în urmă de gravitația Căii Lactee. Acest lucru ar explica de ce atât de multe dintre ele au orbite retrograde, sau inversate, scrie Inverse.

Roiurile globulare, printre cele mai vechi obiecte din galaxie

Majoritatea roiurilor stelare s-au format în cadrul unui singur eveniment cosmic, când stelele lor s-au unit dintr-un nor dens de gaz și praf.

Roiurile globulare sunt diferite. Ele conțin stele de mai multe vârste diferite. Cartografierea vârstelor acestor stele ar putea ajuta astronomii să înțeleagă mai bine originile roiurilor globulare.

Galaxia noastră conține aproximativ 150 de roiuri globulare. Multe dintre ele, inclusiv Terzan 9, se află în partea centrală a galaxiei, un cartier cosmic foarte populat cu stele și nori de praf interstelar.

Galaxia noastră conține aproximativ 150 de roiuri globulare

Praful absoarbe cele mai multe lungimi de undă ale luminii, astfel încât pentru astronomi, este ca un filtru care schimbă luminozitatea și culoarea stelelor din spatele său.

Aceasta este o problemă, deoarece strălucirea și culoarea unei stele le indică astronomilor vârsta acesteia și din ce este făcută. Dar instrumentele lui Hubble sunt suficient de sensibile pentru a detecta efectele filtrului de praf și pentru a dezvălui adevărata culoare a stelelor.

Hubble a capturat această imagine ca parte a unei serii de observații ale roiurilor globulare din apropierea centrului galaxiei noastre.

„Betelgeuse pe steroizi” dezvăluie modul în care mor stelele masive rare din galaxia noastră