Home » Știință » Cum își schimbă forma o ciupercă mortală pentru a ajunge adânc în țesutul cerebral?

Credit foto: CDC/Dr. Leanor Haley/Domeniu Public
Publicat: 23.09.2022

Sună puțin ca premisa unui film de groază, dar oamenii de știință au aflat că ciuperca patogenă Cryptococcus neoformans își schimbă, de fapt, dimensiunea odată ce intră într-un organism, astfel crescând șansa de infecție.

În sălbăticie, ciuperca poate fi găsită într-o varietate de habitate diferite, cum ar fi lemnul putrezit sau în excrementele de păsări. Arată aceeași versatilitate în interiorul corpului odată inhalată, călătorind de la plămâni la alte organe prin fluxul sanguin.

Odată intrat în corpul uman, agentul patogen poate fi responsabil pentru o serie de probleme de sănătate, inclusiv meningita fungică rară, care poate fi fatală.

Noile descoperiri bazate pe un studiu realizat pe șoareci ne-ar putea ajuta în cele din urmă să o tratăm mai eficient.

Ciuperca poate crește de 10 ori în dimensiuni

„Celulele de Cryptococcus din plămâni sunt foarte diverse, cu dimensiuni și aspect diferite”, spune patologul Jessica Brown , de la Universitatea din Utah, citată de Science Alert.

Deja conștienți de faptul că ciuperca ar putea crește până la de 10 ori dimensiunea normală în plămâni, oamenii de știință și-au propus să încerce să afle motivul pentru care celule de o anumită dimensiune au fost găsite atât de adânc în interiorul gazdei.

Infectând șoarecii cu C. neoformans de diferite dimensiuni, cercetătorii au descoperit că cele mai mici celule au avut tendința de a-și găsi drumul spre creier.

Totuși, asta nu a fost tot – echipa a detectat modificări ale suprafețelor celulelor mai mici și diferențe în genele care erau active în acele ciuperci. Cercetătorii sugerează că aceste „celule semințe” nu sunt doar versiuni reduse ale ciupercii, ci ceva cu totul diferit.

Infectarea cu această ciupercă ar putea fi prevenită

În experimentele efectuate la șoareci, aceste celule de semințe au reușit să ajungă până la creier în câteva zile. Modul în care ciuperca este capabilă să se adapteze atât de repede la diferite medii este cheia succesului său în răspândirea prin organism, susțin cercetătorii.

Cercetătorii vor încerca să stabilească dacă aceeași micșorare se întâmplă și la oameni și să găsească medicamente care să blocheze acest proces, astfel împiedicând C. neoformans să provoace daune organismului.

Ciuperca anti-buruieni este noul aliat al fermierilor australieni