Home » Știință » Telescopul Hubble a găsit o „gaură de cheie cosmică” în constelația Orion

Telescopul Hubble a găsit o „gaură de cheie cosmică” în constelația Orion

Credit foto: ESA/Hubble & NASA, ESO, K. Noll
Publicat: 28.10.2022

Atunci când vine vorba de imagini dramatice și spectaculoase cu spațiul cosmic, puține pot concura cu ceea ce pare a fi, de fapt, un mare nimic. O nouă imagine fascinantă de la Telescopul Spațial Hubble dezvăluie ceea ce pare a fi o gaură în „țesătura spațiului”.

Descrisă de experți drept o „gaură de cheie cosmică”, fenomenul surprins de Telescopul Hubble este ceea ce oamenii de știință numesc o nebuloasă de reflecție, adică o parte din rămășițele lăsate în urmă de formarea unei stele nou-născute, sau în cazul de față, un sistem stelar multiplu cunoscut drept V380 Orionis din constelația Orion.

Obiect ceresc fantomatic pe care îl vedem în imagine, denumit NGC 1999, este situat la aproximativ 1.350 de ani-lumină depărtare de planeta noastră. Asta înseamnă că nu este foarte departe de Nebuloasa Orion, o fabrică stelară de mărime considerabile care, din întâmplare, este cea mai apropiată astfel de formațiune de Pământ, potrivit Agenției Spațiale Europene (ESA).

„Gaura de cheie cosmică”, un portal spre un alt Univers?

Acel spațiu gol din centrul nebuloasei este cu adevărat un loc gol din spațiu, deși astronomii au crezut inițial că ar fi vorba de o globulă Bok, adică un nor rece și dens, alcătuit din gaz, molecule și praf, care pare să blocheze lumina.

În jurul „găurii de cheie” putem vedea un nor de praf ce reflectă lumina de la steaua V380 Orionis, care este vizibilă aproape de centrul „găurii de cheie cosmice”. De acolo provine și denumirea nebuloasei, nebula însemnând „nor” sau „ceață” în latină.

Agențiile spațiale o descrie ca o „ceață care învăluie un felinar stradal”, însă în cazul de față motivul pentru gaura gigantică din centrul norului este necunoscut. Cu toate acestea, dacă ar fi să regizăm un film științifico-fantastic, am putea spune că „gaura de cheie cosmică” ar fi o cale de acces ideală pentru extratereștri, sau un loc perfect pentru un portal spre un alt Univers.

Hubble observă stele și galaxii de mai bine de 30 de ani

Surprinsă pentru prima dată de Hubble cu instrumentul Wide Field Planetary Camera 2 în 1999, imaginea a fost subiectul mai multor observații cu telescoape, inclusiv Observatorul Spațial Herschel de la Agenția Spațială Europeană (ESA). Imaginea finală și povestea acesteia reprezintă un efort de grup de la mai multe instrumente.

Hubble observă stelele și galaxiile din jurul nostru de mai bine de 30 de ani și nu pare să renunțe prea curând. Desigur, Telescopul Spațial Hubble nu înseamnă doar imagini frumoase, ci ajută oamenii de știință să înțeleagă mai bine Universul, fie prin descoperirea de noi asteroizi sau prezicerea momentului în care Soarele nostru va muri.

Telescopul Webb a descoperit „o amprentă” în spațiu. Cum s-ar fi format?

Telescopul Hubble dezvăluie ce se întâmplă într-o creșă stelară din constelația Orion