Home » Știință » Impacturile de meteoriți de pe suprafața lui Marte dezvăluie noi indicii despre Planeta Roșie

Publicat: 04.11.2022

Datele provenite de la două impacturi de meteoriți de pe Marte înregistrate de sonda spațială InSight a NASA oferă noi detalii despre structura crustei marțiene.

Anterior, cercetătorii observaseră numeroase cutremure ale căror unde se răspândesc de la epicentrul unui seism prin interiorul planetei. De atunci, ei au sperat la un eveniment care să genereze, de asemenea, unde care să se deplaseze de-a lungul suprafeței planetei.

Pe 24 decembrie 2021, momentul a sosit: un impact de meteorit pe Marte, la o distanță de aproximativ 3500 de kilometri de InSight, a creat un crater cu un diametru de peste 100 de metri, generând râvnitele unde de suprafață.

Cercetătorii au identificat, de asemenea, un impact de meteorit la o distanță de puțin sub 7500 de kilometri de InSight ca sursă a unui al doilea șoc. Dr. Brigitte Knapmeyer-Endrun și Sebastian Carrasco de la Institutul de Geologie și Meteorologie al Universității din Köln au fost implicați în evaluarea datelor furnizate de aceste două evenimente. Rezultatele au apărut acum în revista Science.

Ce a înregistrat sonda InSight a NASA?

Undele de suprafață sunt importante pentru cercetători, deoarece oferă informații despre structura scoarței marțiene. Undele corpului care călătoresc prin interiorul planetei în timpul cutremurelor au oferit deja până acum informații despre nucleul, mantaua și crusta marțiană. Cu toate acestea, crusta este locul unde se așteaptă cea mai mare eterogenitate, la fel ca pe Pământ, iar datele colectate până acum au fost pentru un singur loc de pe planetă.

„Până acum, cunoștințele noastre despre crusta marțiană se bazau pe o singură măsurătoare punctuală efectuată sub modulul de aterizare InSight”, a declarat Dr. Doyeon Kim, Oberassistent la Institutul de Geofizică al ETH Zurich și autorul principal al studiului.

Rezultatul analizei undelor de suprafață l-a surprins pe geofizician: între locurile de impact și seismometrul lui InSight, crusta marțiană are, în medie, o structură foarte uniformă și o densitate ridicată.

Pe de altă parte, direct sub lander, cercetătorii au detectat anterior trei straturi de crustă și au măsurat o densitate mai mică. În mod special, în noile date nu au existat dovezi ale stratului din apropierea suprafeței, care are o grosime de aproximativ 10 km sub InSight și care se caracterizează prin viteze seismice scăzute și o densitate scăzută.

Scoarța unei planete oferă indicii despre formarea și evoluția corpului ceresc

Deoarece impacturile au lăsat cratere foarte distincte care pot fi observate în fotografiile realizate de pe orbită, aceasta este prima dată când cercetătorii au putut determina cu exactitate că datele seismice colectate de InSight provin din impacturi îndepărtate, scrie EurekAlert. Fotografiile realizate în succesiune rapidă de pe orbită au oferit, de asemenea, constrângeri temporale bune cu privire la momentul în care s-au format craterele. Acest lucru se potrivește exact cu momentele în care au fost înregistrate semnalele seismice.

Acest studiu a folosit pentru prima dată aceste metode diferite (seismice și fotografice) pentru a documenta impacturi care nu au avut loc pe Pământ.

Deoarece impacturile de meteoriți au loc la suprafața planetei, acest lucru ar putea explica de ce nu au fost observate încă unde de suprafață. Sursele de unde seismice, cum ar fi cutremurele de pe Marte, care au loc la adâncimi mai mari, ar putea pur și simplu să nu fi excitat aceste unde. Știind că anumite evenimente seismice specifice sunt impacturi, cercetătorii vor putea identifica și clasifica mai bine impacturile de meteoriți în datele colectate de InSight și le vor putea folosi pentru modele.

„Noile descoperiri sunt atât de interesante, deoarece scoarța unei planete oferă indicii importante despre formarea și evoluția corpului ceresc. Ea este rezultatul proceselor dinamice timpurii din mantaua și al proceselor magmatice ulterioare”, a explicat Dr. Brigitte Knapmeyer-Endrun. ,,Prin urmare, ea poate oferi informații despre condițiile de acum miliarde de ani și despre istoria impacturilor, care au fost deosebit de frecvente la începuturile lui Marte”.

Indicii ale unui ocean antic, descoperite pe Marte

Descoperire fără precedent pe Marte! Sonda InSight de la NASA a detectat impactul unui meteoroid

Cum s-ar fi autodistrus cea mai veche formă de viață de pe Marte?

Bacteriile producătoare de metan ar fi putut supraviețui cândva sub suprafața planetei Marte