Home » Știință » Cum s-ar fi autodistrus cea mai veche formă de viață de pe Marte?

Cum s-ar fi autodistrus cea mai veche formă de viață de pe Marte?

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 16.10.2022

Viața microbiană antică de pe Marte ar fi distrus atmosfera planetei prin schimbări climatice, fapt ce a dus în cele din urmă la dispariția sa, sugerează noi cercetări.

Noua teorie a rezultat de pe urma unui studiu de modelare climatică ce a simulat microbi care se hrănesc cu hidrogen și produc metan, aflați pe Marte în urmă cu 3,7 miliarde de ani. La acea vreme, condițiile atmosferice ar fi fost similare cu cele care au existat pe Pământul antic în aceeași perioadă.

Însă, în loc să creeze un mediu care i-ar ajuta să prospere și să evolueze, așa cum s-a întâmplat pe Terra, microbii marțieni s-ar fi condamnat singuri la pieire, potrivit studiului publicat în jurnalul Nature Astronomy.

Motivul pentru care viața a prosperat pe Terra și a dispărut de pe Marte

Modelul cercetătorilor sugerează că motivul pentru care viața a prosperat pe Terra și a dispărut de pe Marte ar fi compozițiile de gaz de pe cele două planete, precum și distanțele lor față de Soare. Fiind mai departe de Soare decât noi, Marte a depins mai mult de gazele cu efect de seră care captează căldura, cum ar fi dioxidul de carbon și hidrogenul, astfel încât să mențină temperaturi adecvate vieții.

Așadar, în timp ce microbii marțieni antici se hrăneau cu hidrogen (un gaz cu efect de seră puternic) și produceau metan (un gaz cu efect de seră semnificativ pe Pământ însă mai puțin puternic decât hidrogenul), aceștia și-au consumat încetul cu încetul învelișul planetei care capta căldura, în cele din urmă Marte ajungând un loc atât de rece încât nu a mai putut permite evoluția vieții complexe.

Microbii s-au ascuns tot mai adânc în scoarța Planetei Roșii

Pe măsură ce temperaturile de la suprafața lui Marte au scăzut de la 10 – 20 de grade Celsius până la minus 57 grade Celsius, microbii s-au ascuns tot mai adânc în scoarța caldă a Planetei Roșii, la 1 kilometri adâncime abia după câteva milioane de ani de la evenimentul de răcire.

Pentru a găsi dovezi pentru teoria lor, cercetătorii vor să afle dacă vreunul dintre acești microbi antici a supraviețuit. Urme de metan au fost detectate în atmosfera marțiană de sateliți, precum și de roverul Curiosity de la NASA, fapt ce ar putea dovedi existența microbilor.

„Ingredientele vieții sunt peste tot în Univers”

Oamenii de știință cred că descoperirile lor sugerează că viața se poate autodistruge cu ușurință prin distrugerea accidentală a elementelor fundamentale existenței sale.

„Ingredientele vieții sunt peste tot în Univers”, a explicat Boris Sauterey, autor coordonator al studiului și astrobiolog la Institut de Biologie de l’Ecole Normale Supérieure din Paris, citat de Science Alert.

„Astfel că este posibil ca viața să apară în mod regulat în Univers. Însă, incapacitatea vieții de a menține condiții locuibile pe suprafața planetei duce la dispariția sa rapidă. Experimentul nostru merge chiar mai departe și arată că până și o biosferă primitivă poate avea un efect complet autodistructiv”, a adăugat Sauterey.

Astronomii au descoperit noi dovezi ale apei lichide sub calota polară sudică a lui Marte