Home » Știință » Un meteorit de șapte kilograme a fost descoperit în Antarctica

Un meteorit de șapte kilograme a fost descoperit în Antarctica

Publicat: 21.01.2023

Deși Antarctica oferă un mediu de lucru dur, este propice pentru o anumită activitate. Condițiile speciale din regiune au dus la descoperirea unui meteorit de șapte kilograme.

Antarctica este un loc care face ca orice muncă să fie mai grea, din motive evidente: este foarte frig, foarte departe și foarte sălbatic. Cu toate acestea, este unul dintre cele mai bune locuri din lume pentru a „vâna” meteoriți.

Acest lucru i se datorează în parte faptului că Antarctica este un deșert, iar clima sa uscată limitează gradul de degradare al meteoriților. Pe lângă condițiile uscate, peisajul este ideal pentru căutarea de meteoriți: rocile negre din spațiu ies în evidență pe câmpurile înzăpezite.

Un meteorit de șapte kilograme îi completează pe alți patru găsiți în Antarctica

Chiar și atunci când meteoriții se scufundă în gheață, mișcarea ghețarilor pe stânca de dedesubt ajută la reexpunerea meteoriților la suprafață, scrie Eurek Alert.

O echipă internațională de cercetători care tocmai s-a întors din Antarctica poate mărturisi că continentul este prietenos cu vânătorii de meteoriți: s-au întors cu cinci meteoriți noi, printre care un meteorit de șapte kilograme (mai precis, 7,6 kg).

Maria Valdes, cercetătoare la Field Museum și la Universitatea din Chicago, în SUA, estimează că din cei aproximativ 45.000 de meteoriți recuperați din Antarctica în ultimul secol, doar aproximativ 100 sunt de această dimensiune sau mai mari.

„Mărimea nu contează neapărat când vine vorba de meteoriți și chiar și micrometeoriții mici pot fi incredibil de valoroși din punct de vedere științific”, spune Valdes, „dar desigur, găsirea unui meteorit mare ca acesta este rară și cu adevărat interesantă”.

Condiții extreme

Valdes a fost unul dintre cei patru oameni de știință aflați în misiune, conduși de Vinciane Debaille, de la Université Libre de Bruxelles (FNRS-ULB); echipa de cercetare a fost completată de Maria Schönbächler (ETH-Zurich) și de Ryoga Maeda (VUB-ULB). Cercetătorii au fost primii care au explorat potențiale noi situri de meteoriți cartografiate folosind imagini din satelit de Veronica Tollenaar, de la ULB.

„Este interesant să mergi într-o aventură, explorând zone necunoscute, dar a trebuit să ne confruntăm și cu faptul că realitatea de pe teren este mult mai dificilă decât frumusețea imaginilor din satelit”, spune Debaille.

În ciuda faptului că și-au programat călătoria pentru vara din Antarctica, la sfârșitul lunii decembrie, temperaturile s-au situat în jurul valorii de -10°C. Valdes observă că, în unele zile din timpul călătoriei lor, era de fapt mai frig în Chicago decât în Antarctica, dar petrecerea zilelor cu snowmobilele și drumețiile prin câmpuri de gheață și apoi dormitul într-un cort au făcut ca vremea în Antarctica să se simtă mai extremă.

Ce se va întâmpla cu meteoriții găsiți?

Cei cinci meteoriți recuperați de echipă vor fi analizați la Institutul Regal Belgian de Științe Naturale; Între timp, sedimentele care pot conține micrometeoriți mici au fost împărțite între cercetători pentru a fi studiate în instituțiile lor.

Valdes spune că este nerăbdătoare să vadă ce dezvăluie analizele meteoriților, pentru că „studiul meteoriților ne ajută să înțelegem mai bine locul nostru în univers. Cu cât avem un eșantion de meteoriți mai mare, cu atât putem înțelege mai bine sistemul nostru solar și ne putem înțelege mai bine pe noi înșine”.

Un semnal radio record de la o galaxie îndepărtată a oferit noi speranțe astronomilor