Home » Știință » Astronomii încearcă să găsească o galaxie invizibilă. Dar cum știu că există cu adevărat?

Credit foto: Giulietti et al./EurekAlert
Publicat: 13.02.2023

O galaxie invizibilă și foarte îndepărtată, într-un Univers așa cum era la două miliarde de ani după Big Bang, se ascunde chiar și de cele mai avansate instrumente.

Caracteristicile sale au fost în sfârșit descrise de o echipă de la Școala Internațională pentru Studii Avansate (SISSA), din Italia, într-un studiu recent publicat în The Astrophysical Journal.

Un corp ceresc extrem de îndepărtat într-un Univers încă tânăr, cu o șesime din dimensiunea celui actual; un obiect atât de întunecat încât este aproape invizibil, chiar și pentru instrumentele foarte sofisticate, scrie EurekAlert.

Natura sa a fost mult timp subiectul unor dezbateri, dar, prin intermediul studiilor efectuate cu ajutorul interferometrului ALMA, grupul de cercetare SISSA condus de profesorul Andrea Lapi, care efectuează cercetări privind formarea și evoluția galaxiilor, a reușit, în sfârșit, să îi identifice principalele proprietăți.

Compactă și conținând cantități mari de praf interstelar, este o galaxie tânără, care formează stele la o rată de aproximativ 1000 de ori mai mare decât Calea Lactee.

Un corp ceresc extrem de îndepărtat într-un Univers încă tânăr

Descrierea acestei galaxii va fi utilă pentru a dezvălui mai multe despre acest obiect foarte îndepărtat și pentru a indica noi abordări pentru studiul altor corpuri cerești „întunecate”.

Cercetarea, care a fost publicată în The Astrophysical Journal, va oferi, de asemenea, noi perspective pentru dezvoltarea unor modele avansate de formare și evoluție a galaxiilor.

„Galaxiile foarte îndepărtate sunt adevărate mine de informații despre evoluția trecută și viitoare a Universului nostru”, explică primul autor, Marika Giulietti, care studiază astrofizică și cosmologie la SISSA.

„Cu toate acestea, studierea lor este foarte dificilă. Acestea sunt foarte compacte și, prin urmare, dificil de observat. De asemenea, din cauza distanței, primim o lumină foarte slabă de la ele. Cauza acestei obscurități este prezența masivă a prafului interstelar, care interceptează lumina vizibilă de la stelele tinere și o face dificil de detectat cu instrumente optice, și o emite din nu la lungimi de undă mai mari, unde poate fi observată doar cu interferometre puternice în benzile de unde (sub-)milimetrice și radio.”

Aceste corpuri întunecate nu sunt deosebit de rare. „În ultimii ani”, explică Giulietti, „au fost descoperite mai multe galaxii îndepărtate care sunt deosebit de întunecate, părând complet invizibile chiar și pentru cele mai puternice instrumente optice, cum ar fi Telescopul Spațial Hubble.”

O galaxie invizibilă, o descoperire cu adevărat specială

Un instrument utilizat în aceste cazuri este așa-numita „lentilă gravitațională”, o soluție cu un mare potențial științific. Principiul este simplu: relativitatea generală face ca obiectele spațiale mai apropiate de noi care au o masă mare să distorsioneze lumina provenită de la surse mai îndepărtate care sunt perfect aliniate cu ele.

În cadrul uneia dintre aceste investigații, spune Giulietti, a fost identificat obiectul principal al acestui studiu actual.

„Acesta a fost un corp ceresc cu adevărat special. Este foarte strălucitor și potențial supus lentilelor, dar acest lucru se întâmplă doar la anumite lungimi de undă precise, probabil din cauza prezenței unor cantități mari de praf interstelar. În consecință, studierea sa este foarte complexă.”

„Observațiile efectuate cu ajutorul ALMA, un interferometru sub-milimetric foarte modern situat în deșertul Atacama din Chile, ne-au permis să determinăm caracteristicile sale. Am studiat acest obiect deosebit prin adoptarea unor coduri speciale care ne-au permis să reconstruim forma originală a sursei de fond și, de asemenea, să înțelegem anumite proprietăți ale lentilei în sine. Observațiile au furnizat, de asemenea, informații valoroase despre conținutul de gaz al acestei surse și am reușit să determinăm modul în care acesta este distribuit. Analiza noastră a arătat că acest obiect este foarte compact, probabil tânăr și că formează stele la o rată extrem de ridicată. În viitor, Telescopul Spațial James Webb va dezvălui mult mai multe despre această galaxie, lucru pe care doar el îl poate face în acest moment.”

Telescopul Webb a surprins în acțiune formarea timpurie a galaxiilor