Home » Știință » Bobul de grădină ar putea revoluționa pâinea albă

Bobul de grădină ar putea revoluționa pâinea albă

Foto: Envato
Publicat: 15.02.2023

Un grup de cercetători intenționează să introducă bobul de grădină (Vicia faba) în pâinea albă pentru a o face mai hrănitoare și mai durabilă. Produsul ar putea ajunge pe rafturile Marii Britanii în următorii câțiva ani dacă vreo companie decide să-l fabrice.

Aproximativ 96% dintre britanici mănâncă pâine, iar dintre aceștia, 90% aleg pâine albă, potrivit Kantar Group, o companie de analiză a datelor.

Adăugarea de bob de grădină acolo unde rețeta indică soia le-ar putea oferi britanicilor o sursă de proteine, fibre și fier ușor de digerat, care adesea lipsesc din dietele din Marea Britanie.

Bobul de grădină ar putea înlocui un ingredient important din pâine

„Am ales bobul de grădină pentru că este foarte bogat în nutrienți”, spune Julie Lovegrove, cercetătoare principală a proiectului și profesoară de nutriție umană la Universitatea Reading, din Anglia. Ea spune că doar 11% din populația Regatului Unit consumă aportul recomandat de fibre, de 30 de grame pe zi.

Potrivit lui Lovegrove, prototipul produsului ce conține bob seamănă cu pâinea albă normală. „Are un gust foarte asemănător; arată foarte asemănător”, spune ea.

„Este puțin mai închis la culoare și nu crește chiar la fel de mult ca pâinea albă. Dar suntem la începutul acestui proiect, așa că acestea sunt provocări pe care le vom depăși. Vrem să facem acest produs cât se poate de identic cu pâinea albă din comerț”, spune cercetătoarea, citată de Popular Science.

De ce au recurs cercetătorii la noul ingredient?

Cercetătorii spun că bobul, originar din nordul Africii și din sud-vestul Asiei, poate fi cultivat în mod durabil și la costuri reduse în Marea Britanie.

„Pentru Regatul Unit, cea mai sustenabilă sursă de proteine pe bază de plante este cea care necesită cel mai puțin input pentru producția maximă de randament proteic”, au scris Donal O’Sullivan, profesor de științe a culturilor la Universitatea din Reading și un alt cercetător.

„Bobul are cea mai favorabilă amprentă”, scriu cercetătorii.

Pâinea albă este de obicei făcută folosind între 1% și 3% făină de soia, obținută din boabe de soia, care este folosită pentru albirea pâinii, potrivit lui Yael Vodovotz, cercetătoare în domeniul alimentației și profesoară la Ohio State University, din SUA.

Cercetătorii vor să înlocuiască făina de soia și 25% din cea de grâu cu făină de bob, despre care spun că ar putea reduce emisiile de dioxid de carbon din procesul de producție cu 11%, în comparație cu o pâine făcută numai din grâu.

De ce înlocuiesc cercetătorii soia cu bobul de grădină?

Proiectul este un exercițiu de creștere locală durabilă a alimentelor, pe care Lovegrove spune că guvernul Regatului Unit o încurajează prin finanțare. Majoritatea boabelor de soia din țară sunt importate de peste oceane, iar o parte considerabilă a aprovizionării provine din SUA.

De fapt, boabele de soia reprezintă a doua cea mai mare recoltă comercială din SUA, după porumb, fermierii trimițând marfă în străinătate în valoare de 27 de miliarde de dolari în 2021. Proeminența boabelor de soia a devenit subiect de politici comerciale, China, cel mai mare importator de soia din SUA, instituind tarife în 2018.

Producția de soia din SUA are o amprentă de carbon relativ scăzută și majoritatea plantelor sunt cultivate folosind doar precipitații, potrivit lui Jeremy Ross, cultivator de soia și profesor la Universitatea din Arkansas. „Mai puțin de 10% din suprafața totală de soia din SUA este irigată. Deci majoritatea suprafețelor de soia din SUA depind de precipitații în timpul sezonului de vegetație”, a spus el.

Va mai dura o vreme până când produsul va fi disponibil

Dar soia nu este originară din Marea Britanie și nu crește bine acolo. Bobul de grădină, în schimb, se descurcă foarte bine. „Folosim leguminoase de casă” sau leguminoase uscate, spune Lovegrove. (Doar aproximativ 55% din alimentele pe care le consumă britanicii sunt cultivate în țară, restul sunt importate.) „Există o mare cerință pentru dezvoltarea creșterii alimentelor în Regatul Unit pentru a reduce kilometrii parcurși de alimentele”, explică ea.

Grupul de cercetători a câștigat fonduri guvernamentale în valoare de 2 milioane de lire sterline pentru a dezvolta produsul pe bază de bob. Proiectul este condus de o mare coaliție: 25 de cercetători de la Universitatea din Reading vor lucra cu comercianții, cu fermierii și cu factorii de decizie.

Totul se va face în mai mulți pași. În primul rând, cercetătorii vor crește bobul și vor produce făina pentru înlocuitor. Apoi își vor testa produsul și îi vor întreba pe consumatori ce opinii au despre acesta. În cele din urmă, vor modela impactul creșterii consumului de leguminoase uscate asupra sănătății umane și a mediului.

De ce să nu dormi cu animalul de companie în pat, mai ales pe timpul iernii?

Cercetătorii au identificat neuronii care pot „mirosi” pericolul