Home » Știință » Cercetătorii au identificat neuronii care pot „mirosi” pericolul

Cercetătorii au identificat neuronii care pot „mirosi” pericolul

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 31.01.2023

Conștienți sau nu, atunci când intrăm într-un spațiu nou, ne folosim simțul mirosului pentru a evalua dacă suntem în siguranță sau ne aflăm în pericol. De fapt, pentru o mare parte din regnul animal, această abilitate este necesară pentru supraviețuire și reproducere.

Cercetătorii de la Del Monte Institute for Neuroscience de la Universitatea din Rochester descoperă noi indicii despre modul în care sistemul senzorial olfactiv ajută la evaluarea amenințărilor și au descoperit neuroni care „învață” dacă un miros reprezintă o amenințare.

„Încercăm să înțelegem modul în care animalele interacționează cu mirosul și cum le influențează acesta comportamentul în contexte sociale și non-sociale amenințătoare”, a declarat Julian Meeks, doctor în științe, cercetător principal al Laboratorului de Chemosensibilitate și Învățare Socială. „Cercetările noastre recente ne oferă instrumente valoroase pe care să le folosim în activitatea noastră viitoare și leagă seturi specifice de neuroni din sistemul nostru olfactiv de memoria mirosurilor amenințătoare.”

Modul în care creierul răspunde la o amenințare socială poate fi ghidat de miros. La șoareci, cercetătorii au identificat un set specific de neuroni din sistemul olfactiv accesoriu care pot învăța mirosul unui alt șoarece care reprezintă o potențială amenințare.

Aceste descoperiri sunt descrise într-un articol publicat recent în The Journal of Neuroscience.

Mirosul, o abilitate necesară pentru supraviețuire și reproducere

„Știam că agresivitatea teritorială crește la un șoarece mascul rezident atunci când acesta este prezentat în mod repetat aceluiași mascul”, a declarat Kelsey Zuk, PhD, care a fost primul autor al acestei cercetări. ,,Cercetările anterioare au arătat că acest comportament este ghidat de mirosurile sociale – cercetarea noastră duce ceea ce știm cu un pas mai departe. Ea identifică unde în sistemul olfactiv se întâmplă acest lucru. Acum știm că plasticitatea are loc între neuroni, iar agresiunea dintre șoarecii masculi poate fi determinată de memoria formată de miros.”

Cercetătorii au descoperit că neuronii „inhibitori” (celule nervoase care acționează reducându-și la tăcere partenerii sinaptici) dintr-o zonă a creierului responsabilă de interpretarea mirosurilor sociale devin foarte activi și își schimbă funcția atunci când masculii se întâlnesc în mod repetat și își sporesc agresivitatea teritorială.

Prin întreruperea neuronilor asociați cu neuroplasticitatea-învățare – în bulbul olfactiv accesoriu, cercetătorii au arătat că agresivitatea teritorială a scăzut, făcând legătura între modificările funcției celulare în circuitul de detectare a feromonilor din creier și schimbările în răspunsurile comportamentale la amenințările sociale.

„A abolit agresivitatea în rampă manifestată de obicei”, a spus Zuk. „Aceasta indică faptul că această populație de neuroni inhibitori senzoriali timpurii joacă un rol critic în reglarea răspunsului comportamental la mirosurile sociale.”

Mirosul inedit al unei amenințări, detectat de neuroni

Evaluarea amenințării vine și atunci când un animal navighează prin mirosuri necunoscute. De exemplu, mirosul unui prădător pe care nu l-a întâlnit niciodată. Cercetătorii din cadrul Laboratorului de Chemosensibilitate și Învățare Socială au descoperit că un miros nou de prădător, adică mirosul unui șarpe pentru un șoarece, a determinat animalul să se angajeze într-un comportament de evaluare a amenințării.

„Acest lucru oferă indicii cu privire la modul în care mirosurile chimice emise de prădători stimulează evaluarea amenințării în creier”, a declarat Jinxin Wang, PhD, primul autor al unui articol publicat în eNeuro. „Identificarea schimbărilor în modelele de comportament al animalelor ne ajută să înțelegem mai bine modul în care mirosurile amenințătoare sunt procesate în creier.”

Cercetătorii au folosit urmărirea video pentru a observa mișcarea și postura șoarecilor care explorau medii familiare cu diferite mirosuri – cum ar fi alți șoareci și șerpi. Wang și colegii săi au dezvoltat o abordare hibridă de învățare automată care i-a ajutat să descopere că șoarecii răspund la mirosuri noi de prădător în moduri unice și care se disting de modul în care șoarecii au reacționat la mirosuri care nu sunt de prădător. Aceste comportamente nu erau nici de frică, nici de siguranță, ci mai degrabă o stare de evaluare, scrie EurekAlert.

Cercetătorii au identificat neuronii care dictează ce se întâmplă în creier atunci când suntem bolnavi

Anemonele-de-mare, o specie marină care rămâne veșnic tânără datorită neuronilor săi

Paralizia ar putea fi vindecată prin stimularea măduvei spinării și a activării neuronilor

Oamenii de știință au identificat neuronii care dau naștere fricii

Ceaușescu și cocoșii de munte. „Cine îl putea opri să nu comită şi această faptă abominabilă?”
Ce au descoperit cercetătorii după ce au studiat din nou o specie de broască fără plămâni?
6 schimbări climatice care s-au întâmplat în Europa în urmă cu 1 milion de ani
Oamenii de știință au creat diamante în doar 15 minute cu o tehnică inovatoare
O călătorie epică în plin război mondial. De la Paris la București, prin Rusia țaristă
Astronomii au descoperit un mini-Neptun într-un sistem stelar binar
Utilizatorii de WhatsApp pe Android primesc funcții noi
Care sunt legumele cele mai bune pentru prevenirea cancerului?
Celine Dion spune că a știut înainte de diagnostic că ceva nu era în regulă cu ea
Acum 536 de ani începea construirea „Capelei Sixtine a Estului”. Străinii au rămas uimiţi de frumuseţea acestei mănăstiri româneşti
Unii angajați au început să-și ia concediu fără să le mai spună șefilor
În câți ani crede Elon Musk că Inteligența Artificială va depăși oamenii?
Zeci de oameni au murit până acum în Mexic din cauza căldurii extreme
Schimbările climatice îngrijorează producătorii de bere și de înghețată
Croatul Ante Pavelic, întemeietorul și ideologul Ustaše. Politician, avocat, nazist, criminal de război, consilier al lui Juan Peron
Luna Phobos a lui Marte nu este ceea ce pare, sugerează fotografii nepublicate până acum
Cum s-au răspândit gândacii „de bucătărie” în toată lumea?
O arahnidă care trăia în urmă cu 300 de milioane ani avea picioare cu spini