Home » Știință » Poate fi pierderea auzului inversată? Cercetătorii au aflat noi indicii despre celulele care ne ajută să auzim

Publicat: 21.02.2023

Consumul de mere este considerat o alegere sănătoasă. Dar te-ai gândit vreodată să folosești dopuri de urechi la concerte? Un nou studiu s-a concentrat pe refacerea celulelor necesare auzului.

La fel cum organismul tău îți va mulțumi din viitor pentru că ai mâncat acel măr, urechile tale (în special celulele  cohleare cu cili) îți vor mulțumi pentru că le-ai protejat.

Cea mai frecventă cauză a pierderii auzului este progresivă, deoarece aceste celule cu cili (celulele primare care detectează undele sonore) nu se pot regenera dacă sunt deteriorate sau pierdute. Oamenii care s-au expus repetat la zgomote puternice, cum ar fi personalul militar, muncitorii din construcții și muzicienii, sunt cei mai expuși riscului pentru acest tip de pierdere a auzului.

Dar acest lucru i se poate întâmpla oricui de-a lungul timpului, cum ar fi celor care merg la concerte, subliniază Medical Xpress.

În ce condiții ar putea avea loc refacerea celulelor necesare auzului?

Pe de altă parte, păsările și peștii își pot regenera aceste celule cu cili, iar acum cercetătorii de la Institutul de Neuroștiință Del Monte, din SUA, se apropie de identificarea mecanismelor care pot favoriza refacerea celulelor necesare auzului la mamifere.

Cercetătorii au explicat mecanismul într-o lucrare publicată în Frontiers in Cellular Neuroscience.

„Știm din munca noastră anterioară că expresia unei gene de creștere activă, numită ERBB2, a fost capabilă să activeze creșterea de noi celule cu cili (la mamifere), dar nu am înțeles pe deplin de ce”, a spus dr. Patricia White.

Studiul din 2018 condus de dr. Jingyuan Zhang a constatat că activarea căii genei de creștere ERBB2 a declanșat o serie în cascadă de evenimente celulare prin care celulele de sprijin cohleare au început să se multiplice și să activeze alte celule stem învecinate să devină noi celule cu cili senzoriale.

„Acest nou studiu ne spune cum se întâmplă acea activare, un progres semnificativ către obiectivul final de a genera noi celule cu cili cohleare la mamifere”, a spus White.

Un pas înainte către recuperarea auzului

Folosind secvențierea ARN-ului unicelular la șoareci, cercetătorii au comparat celulele cu o genă de creștere hiperactivă (care semnalizează ERBB2) cu celule similare cărora le lipsea o astfel de semnalizare.

Oamenii de știință au descoperit că gena de creștere, ERBB2, a favorizat dezvoltarea asemănătoare celulelor stem prin inițierea expresiei mai multor proteine, printre care și SPP1, o proteină care semnalizează prin receptorul CD44. Se știe că receptorul CD44 este prezent în celulele cohleare de susținere. Această creștere a răspunsului celular a favorizat mitoza în celulele de susținere, un eveniment cheie pentru regenerare.

„Când am verificat acest proces la șoareci adulți, am reușit să arătăm că expresia ERBB2 a condus expresia proteinei SPP1, care este necesară pentru a activa CD44 și a crește noi celule cu cili”, a spus dr. Dorota Piekna-Przybylska.

Munca cercetătorilor nu se încheie aici

„Această descoperire a arătat clar că regenerarea nu este limitată doar la primele etape de dezvoltare. Credem că putem folosi aceste descoperiri pentru a stimula regenerarea la adulți”, a continuat ea.

„Intenționăm să investigăm în continuare acest fenomen dintr-o perspectivă mecanică pentru a determina dacă poate îmbunătăți funcția auditivă după leziuni la mamifere. Acesta este scopul final”, a spus White.

Temperatura corpului uman scade constant de 160 de ani. Ce ar putea fi de vină?

Pielea umană artificială deschide calea către o nouă terapie împotriva cancerului de piele

Meditația poate îmbunătăți flora intestinală și sistemul imunitar

Cercetătorii au identificat neuronii care pot „mirosi” pericolul

Nvidia nu mai este cea mai valoroasă companie din lume. Cât au scăzut acțiunile pe Wall Street?
Meteorologii au anunțat cum va fi vremea în luna iulie
Frații Wright, primii oameni care au zburat cu avionul. Au inventat, construit și pilotat cu success primul avion din lume
Hainele de munte încă mai conțin chimicale eterne în ciuda riscurilor deja știute
Arestat, un politician român și-a descris astfel profesia: „fost și viitor ministru”
Premieră istorică: China a adus pe Pământ primele mostre de pe fața nevăzută a Lunii
David Bale, tatăl actorului Christian Bale și unul dintre cei mai mari activiști pentru protejarea mediului și drepturile animalelor
O firmă suedeză vrea să transforme palele de la turbinele eoliene în baterii gigantice
Cromozomul Y evoluează mai repede decât cromozomul X, arată un studiu pe primate
Test de cultură generală. Cum apar deșerturile?
De ce se spune că în Nigeria anvelopele nu mor niciodată
Un bărbat care s-a rătăcit într-o pădure din statul american din California a slăbit 13 kg în 10 zile
Peste 230.000 de oameni, așteptați la Electric Castle. Ce buget are festivalul în acest an?