Home » Știință » Cercetătorii au transformat celulele canceroase în „arme” împotriva cancerului

Cercetătorii au transformat celulele canceroase în „arme” împotriva cancerului

Publicat: 11.03.2023

Unele orașe se luptă cu bandele de infractori folosind foști membri, care educă copiii și „înfometează” bandele de noi recruți. Cercetătorii de la Stanford Medicine (SUA) au făcut ceva similar cu cancerul, alterând celulele canceroase pentru a face din ele „arme” împotriva cancerului.

„Această abordare ar putea crea o cale terapeutică complet nouă pentru tratarea cancerului”, a spus dr. Ravi Majeti, profesor de hematologie și autor principal al studiului. Cercetarea a fost publicată în Cancer Discovery. Autor principal este dr. Miles Linde, fost doctorand în imunologie care este acum la Fred Hutchinson Cancer Institute din Seattle.

Unele dintre cele mai promițătoare tratamente împotriva cancerului folosesc propriul sistem imunitar al pacientului ca „arme” împotriva cancerului, adesea prin accelerarea răspunsurilor imunitare la cancer sau prin învățarea sistemului imunitar să recunoască și să atace cancerul mai viguros.

Cum transformi celulele canceroase în „arme” împotriva cancerului?

Celulele T, parte a sistemului imunitar care învață să identifice și să atace noi agenți patogeni, cum ar fi virusurile, pot fi antrenate să recunoască antigeni specifici de cancer, care sunt proteine care generează un răspuns imunitar.

De exemplu, în terapia CAR cu celule T, celulele T sunt prelevate de la un pacient, programate să recunoască un antigen specific de cancer, apoi returnate pacientului. Dar există mulți antigeni canceroși și, uneori, medicii trebuie să ghicească care celule vor fi cele mai puternice.

O abordare mai bună ar fi antrenarea celulelor T să recunoască cancerul prin procese care imită mai îndeaproape felul în care lucrurile apar în mod natural în organism, cum ar fi modul în care un vaccin învață sistemul imunitar să recunoască agenții patogeni, notează Medical Xpress.

Celulele T învață să recunoască agenții patogeni deoarece celulele speciale care prezintă antigeni (APC) adună bucăți de agent patogen și le arată celulelor T într-un mod care le spune acestora: „Iată cum arată agentul patogen. du-te și prinde-l”.

Ceva similar în cancer ar fi ca APC-urile să adune numeroșii antigeni care caracterizează o celulă canceroasă. În acest fel, în loc ca celulele T să fie programate să atace unul sau câțiva antigeni, ele sunt antrenate să recunoască mulți antigeni de cancer și au mai multe șanse să facă un atac multiplu asupra cancerului.

Celulele macrofage

Acum, că cercetătorii pot transforma un tip de celulă în altul, Majeti și colegii săi aveau bănuiala că dacă ar transforma celulele canceroase într-un tip de APC numite macrofage, acestea ar fi în mod natural adepte să învețe celulele T ce să atace.

„Am emis ipoteza că poate celulele canceroase reprogramate în celule macrofage ar putea stimula celulele T, deoarece acele APC-uri poartă toți antigenii celulelor canceroase din care provin”, a spus Majeti.

Studiul se bazează pe cercetări anterioare ale laboratorului lui Majeti, care arată că celulele prelevate de la pacienții cu un tip de leucemie acută ar putea fi convertite în macrofage non-leucemice cu multe dintre proprietățile APC.

În studiul actual, cercetătorii au programat celule de leucemie de șoarece astfel încât unele dintre ele să poată fi induse să se transforme în APC. Când și-au testat strategia de vaccinare împotriva cancerului pe sistemul imunitar al șoarecilor, șoarecii au eliminat cu succes cancerul.

„Când am văzut pentru prima dată datele care arată eliminarea leucemiei la șoarecii cu sisteme imunitare funcționale, am fost uimiți. Nu ne venea să credem că a funcționat atât de bine”, a spus Majeti.

Aceste „arme” împotriva cancerului s-au dovedit a fi funcționale

Alte experimente au arătat că celulele create din celulele canceroase acționau într-adevăr ca celule cu antigeni care au sensibilizat celulele T la cancer. „Mai mult, am arătat că sistemul imunitar și-a amintit ce a fost învățat de către aceste celule. Când am reintrodus cancerul la acești șoareci la peste 100 de zile după inocularea inițială a tumorii, aceștia au avut un răspuns imunologic puternic care i-a protejat”, a spus Majeti.

„Ne-am întrebat: dacă acest lucru funcționează cu leucemiile, va funcționa și cu tumorile solide?”, spune Majeti.

Echipa a testat aceeași abordare folosind fibrosarcom de șoarece, cancer de sân și cancer osos. „Transformarea celulelor canceroase din tumori solide nu a fost la fel de eficientă, dar am observat totuși rezultate pozitive”, a spus Majeti. Cu toate cele trei tipuri de cancer, crearea de APC-uri derivate din tumori a condus la o supraviețuire îmbunătățită semnificativ.

Viitoarele tratamente par promițătoare

În cele din urmă, cercetătorii au revenit la tipul original de leucemie acută. Când APC-urile derivate din celulele leucemiei umane au fost expuse la celulele T umane de la același pacient, ei au observat toate semnele care ar fi de așteptat dacă APC-urile le-ar fi învățat într-adevăr pe celulele T cum să devină „arme” împotriva cancerului.

„În cele din urmă, am putea fi capabili să injectăm ARN la pacienți și să transformăm suficiente celule pentru a activa sistemul imunitar împotriva cancerului fără a fi nevoie să scoatem mai întâi celulele canceroase”, a spus Majeti.

„Acest lucru este SF în acest moment, dar aceasta este direcția în care suntem interesați să mergem”, a conchis el.

Șoarecii preferă să se împerecheze, în loc să mănânce, iar cercetătorii au înțeles de ce

Cum influențează munca în echipă activitatea creierului?

Consumul frecvent de marijuana, asociat cu cea mai comună formă de boală cardiacă

De ce unii oameni visează într-o limbă străină?