Home » Știință » Exercițiile fizice ne protejează creierul, indiferent de vârsta la care începem să facem mișcare

Publicat: 13.03.2023

Dacă nu ați fost niciodată activi, însă intenționați, trebuie să știți că beneficiile efortului fizic apar chiar și dacă veți face începe să faceți sport chiar acum – indiferent de vârsta pe care o aveți.

Cel puțin asta arată cel mai recent studiu, care subliniază că oricât de puțină mișcare poate face o persoană (și la orice vârstă), se poate bucura și ea, pe termen lung, de rezultate, scrie CNN.

Oamenii de știință deja știau faptul că cei care depun efort fizic periodic pot avea un risc mai scăzut de demență și un nivel mai bun al funcțiilor cognitive, spre deosebire de cei care nu fac deloc mișcare. Ceea ce nu știau specialiștii, până acum, este răspunsul la întrebarea dacă individul trebuie să devină activ într-un anumit moment din viață pentru a obține beneficiile sau pot începe să facă sport oricând?

Mișcarea poate reduce riscul de demență

Studiul, publicat și în Journal of Neurology Neurosurgery & Psychiatry, a urmărit și analizat tiparul activității depuse de aproape 1.500 de persoane, pe parcursul a 30 de ani. Iar la vârsta de 69 de ani, participanții au fost testați din punct de vedere cognitiv, al memoriei și al vitezei de procesare a informației.

În timp ce efortul fizic de lungă durată a fost asociat cu cele mai bune rezultate cognitive, studiul subliniază că activitatea depusă în orice moment al vieții este, de asemenea, asociat cu rezultate îmbucurătoare.

De exemplu, au fost indivizi care au început să facă mișcare la 50 sau 60 de ani și au început să observe beneficiile atunci când au împlinit 70 de ani. Chiar și foarte puțin efort fizic – inclusiv o dată pe lună – efectuat la vârstă adultă este extrem de benefic.

„Este foarte clar din acest studiu – dar nu numai acesta – că micile doze de exerciții fizice efectuate de-a lungul vieții sunt benefice pe termen lung”, a spus William Roberts, medic și profesor de medicină de familie la Universitatea din Minnesota.

Mersul pe jos, cel mai subestimat exercițiu fizic

În aceste condiții, persoanele care au fost active în mod regulat pot fi și mai încurajate să continue, deoarece rezultatul nu va întârzia să apară.

„Iar pentru cei care nu au fost niciodată activi sau pentru care a trecut o perioadă lungă de timp de când au făcut ultima oară mișcare, am un sfat: începeți!”, a spus Sarah-Naomi James, cercetător la University College London.

În aceste condiții, soluțiile sunt multe, ceea ce înseamnă că fiecare o poate adopta pe cea care crede că i se potrivește: poate fi yoga, poate fi o plimbare scurtă sau poate fi chiar mersul mai alert pe bandă.

„Mersul pe jos este cel mai subestimat, dar și cel mai la îndemână exercițiu pe care îl pot face oamenii”, mai spun specialiștii.

Un studiu dovedește că exercițiile fizice ar trebui să fie tratamentul principal în tratarea depresiei