Home » Știință » Astronomii au surprins o galaxie bizară care aruncă cu plasmă în „prietenul” său

Credit foto: Hota et al., arXiv, 2023
Publicat: 23.03.2023

O galaxie numită RAD12-B i-a nedumerit pe astronomi. Asta pentru că galaxia care o însoțește a aruncat un jet de plasmă fierbinte direct spre cea dintâi.

Descoperită în timpul observațiilor efectuate de o echipă condusă de astronomul Ananda Hota de la Universitatea din Mumbai, India, aceasta este cea de-a șasea pereche de galaxii descoperită vreodată, implicată în acest tip de activitate de aruncare a plasmei. Dar sistemul RAD12 este unic din mai multe motive, iar astronomii nu sunt siguri de ce.

În primul rând, aceasta este pentru prima dată când am observat o galaxie care lansează un jet de plasmă către o galaxie mai mare decât ea.

Jeturile de plasmă de mare viteză sunt comune în Univers

Pe de altă parte, există doar un singur jet. Am văzut multe, multe galaxii care aruncă jeturi de plasmă în spațiu și, de obicei, aceste jeturi vin în perechi. Motivul pentru care galaxia RAD12 are doar unul este pur și simplu mister.

Jeturile de plasmă de mare viteză care emit radiații în lungimi de undă radio sunt oarecum comune în Univers. Acestea sunt cunoscute sub numele de radiogalaxii, iar jeturile sunt emise de nucleul galactic. Oamenii de știință cred că gaura neagră supermasivă din centrul galaxiei este responsabilă.

Găurile negre supermasive galactice sunt adesea înconjurate de cantități mari de materie, care se învârte într-un disc și cade pe gaura neagră de pe marginea interioară a discului. Totuși, acest proces de acreție este dezordonat. Nu tot materialul de la marginea interioară a discului ajunge dincolo de orizontul evenimentelor.

Cele două galaxii din sistem sunt în proces de fuziune

O parte este deviată și accelerată de-a lungul liniilor de câmp magnetic din jurul exteriorului găurii negre. Este spulberată spre polii găurii negre, unde este lansată în spațiu cu viteze apropiate de cea a luminii în vid, străbătând distanțe uriașe prin mediul intergalactic, acționând ca un sincrotron pentru a accelera electronii care apoi emit unde radio, scrie ScienceAlert.

Sunt multe lucruri despre acest proces pe care încă nu le înțelegem, dar el este observat de obicei în galaxiile eliptice – cele care sunt un fel de pete neclare, fără formă, spre deosebire de formele foarte structurate ale galaxiilor spirale.

Galaxiile eliptice nu au tendința de a avea o mulțime de stele în formare. Majoritatea stelelor din ele sunt vechi și nu conțin atât de mult material de formare a stelelor. Se crede că jeturile joacă un rol în acest sens.

Sistemul RAD12 ar putea ajuta astronomii să înțeleagă aceste procese, întrucât aceste valori aberante pun constrângeri asupra a ceea ce pot sau nu pot face anumite clase de obiecte. În plus, rarele sisteme de galaxii în care jetul uneia dintre ele se lovește de cealaltă pot pune în evidență un feedback pozitiv, în care galaxia bombardată prezintă semne de feedback pozitiv sau o activitate crescută de formare a stelelor.

De ce este galaxia RAD12-B specială?

Oamenii de știință au știut că există ceva neobișnuit în legătură cu RAD12, situată la aproximativ un miliard de ani-lumină distanță, încă din anii 1990, dar abia în cadrul unui proiect științific cetățenesc de analiză a datelor colectate cu ajutorul telescopului radio cu unde gigantice (GMRT) din India, numit RAD@home, a fost dezvăluită întreaga dimensiune a ciudățeniei sale.

Cele două galaxii din sistem sunt în proces de fuziune, cele două nuclee ale lor fiind separate de o distanță de 414.000 de ani-lumină. Împreună, întreaga structură are o lungime de 440.000 de ani-lumină, mult mai mare decât galaxia gazdă a jetului (deși nu este neobișnuit ca jeturile radio să depășească în lungime diametrul galaxiei gazdă). Acest lucru înseamnă că jetul se izbește de RAD12-B, dar, spre deosebire de celelalte cinci sisteme de galaxii de acest tip, RAD12-B nu prezintă semne de feedback pozitiv, adică o activitate sporită de formare a stelelor.

Iar jetul unic al galaxiei gazdă este o adevărată enigmă. Este posibil ca ceva să fi împiedicat scăparea acestuia, cum ar fi „cochilii” de stele din jurul galaxiei create de o fuziune trecută care au prins mediul interstelar și au dus la regiuni cu densitate mai mare. Am văzut, de asemenea, cazuri în care jeturile radio sunt îndoite și deviate de câmpuri magnetice puternice din spațiu.

Pentru a afla exact ce se întâmplă cu RAD12 va fi nevoie de mai multă muncă, inclusiv de observații cu mai multe telescoape.

Cercetarea a fost publicată în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Astronomii au observat o supernovă într-o galaxie spirală îndepărtată

Astronomii încearcă să găsească o galaxie invizibilă. Dar cum știu că există cu adevărat?

O cantitate uriașă de hidrogen atomic, detectată în cea mai îndepărtată galaxie de până acum