Home » Știință » Bătrânii cu depresie îmbătrânesc mai rapid

Bătrânii cu depresie îmbătrânesc mai rapid

Publicat: 26.03.2023

Bătrânii cu depresie îmbătrânesc mai rapid mai repede decât semenii lor, raportează cercetătorii de la UConn Center on Aging (SUA).

„Acești pacienți prezintă dovezi ale îmbătrânirii biologice accelerate și ale sănătății fizice și cerebrale precare”, care sunt principalii factori ai acestei asocieri, spune Breno Diniz, psihiatru geriatru la Școala de Medicină din cadrul UConn și autor al studiului. Cu alte cuvinte, bătrânii cu depresie îmbătrânesc mai rapid decât cei fără probleme de sănătate mintală.

Lucrarea a fost publicată în Nature Mental Health.

Bătrânii cu depresie îmbătrânesc mai rapid

Diniz și colegi de la mai multe alte instituții au analizat 426 de persoane cu depresie apărută mai târziu în viață. Cercetătorii au măsurat nivelurile de proteine asociate cu îmbătrânirea din sângele fiecărei persoane.

Atunci când o celulă îmbătrânește, începe să funcționeze diferit, mai puțin eficient, decât o celulă „tânără”. Celula îmbătrânită produce adesea proteine care favorizează inflamația sau alte afecțiuni nesănătoase, iar aceste proteine pot fi măsurate în sânge.

Diniz și ceilalți cercetători au comparat nivelurile acestor proteine cu măsurători ale pacienților cu privire la sănătatea fizică, problemele medicale, funcționarea creierului și severitatea depresiei.

Spre surprinderea oamenilor de știință, severitatea depresiei unei persoane părea să nu aibă legătură cu nivelul de îmbătrânire accelerată. Cu toate acestea, ei au descoperit că îmbătrânirea accelerată a fost asociată cu o sănătate cardiovasculară mai proastă în general.

Persoanele cu niveluri mai ridicate de proteine asociate îmbătrânirii au avut mai multe șanse de a avea hipertensiune arterială, colesterol ridicat și multiple probleme medicale. Îmbătrânirea accelerată a fost, de asemenea, asociată cu o performanță mai slabă la testele de sănătate a creierului, cum ar fi memoria de lucru și alte abilități cognitive, notează Medical Xpress.

Cu un pas mai aproape de tratamente personalizate

„Aceste două descoperiri deschid oportunități pentru strategii preventive pentru a reduce dizabilitatea asociată cu depresia majoră la adulții în vârstă și pentru a preveni accelerarea îmbătrânirii biologice a acestora”, spune Diniz.

Cercetătorii analizează acum dacă terapiile pentru a reduce numărul de celule îmbătrânite, „senescente” din corpul unei persoane pot ameliora depresia apărută târziu în viață. Oamenii de știință analizează, de asemenea, surse și modele specifice de proteine asociate cu îmbătrânirea, pentru a vedea dacă acest lucru ar putea duce la tratamente personalizate în viitor.

O bioimprimantă 3D va printa meniscuri umane pe Stația Spațială Internațională

De ce dor migrenele dacă creierul nu are receptori de durere?

IQ-ul americanilor a scăzut pentru prima dată în acest secol