Home » Știință » Aproximativ 300 de stele variabile au fost detectate într-un roi din constelația Lira

Publicat: 26.03.2023

Astronomii de la Universitatea Pedagogică din Cracovia, Polonia și din alte țări au detectat 278 de stele variabile în roiul NGC 6791 și în împrejurimile sale. În descoperirea lor, astronomii au utilizat datele furnizate de sonda spațială Kepler a NASA.

Stelele variabile ar putea oferii indicii importante cu privire la aspecte ale structurii și evoluției stelare. Acestea ar putea, de asemenea, ajuta la o mai bună înțelegere a distanței la care se află Universul. În special, studiile privind stelele variabile din roiurile stelare prezintă un interes deosebit pentru astronomi, deoarece au potențialul de a ajuta la identificarea erorilor sistematice care afectează indicatorii de distanță stelară.

Situat la aproximativ 13.300 de ani-lumină de Pământ, în constelația Lira, NGC 6791 este unul dintre cele mai studiate roiuri deschise (OC). Are o vârstă estimată la aproximativ opt miliarde de ani și un raport de abundență între fier și hidrogen care este de peste două ori mai mare decât cel al Soarelui nostru. Acest lucru îl face să fie unul dintre cele mai vechi și mai bogate în metale roiuri din galaxia Calea Lactee. Cu o masă de aproximativ 4.000 de mase solare, roiul este unul dintre cele mai masive cunoscute până în prezent, potrivit Phys.org.

119 stele variabile nou detectate

Observațiile anterioare ale NGC 6791 au arătat că acesta găzduiește mai multe populații stelare și au detectat sute de stele variabile în acest roi. Recent, o echipă de astronomi condusă de Sachu Sanjayan a analizat datele obținute de misiunea prelungită a lui Kepler, cunoscută sub numele de K2, în speranța de a descoperi mai multe variabile în NGC 6791.

„Am prezentat o căutare a stelelor variabile în datele Kepler superstamp. Au fost căutați toți pixelii disponibili, prin intermediul unui spectru de amplitudine Fourier și a fost definită o deschidere optimă contiguă pentru fiecare obiect care prezintă o variație semnificativă a fluxului”, au explicat cercetătorii.

În total, echipa a identificat 278 de stele variabile, dintre care 119 s-au dovedit a fi variabile nou detectate. Din întregul eșantion, 17 binare, 45 de pulsante, 62 de variabile rotaționale și cinci variabile neclasificate s-au dovedit a fi membre ale NGC 6791. Restul de 28 de binare, 25 de pulsante, 83 de variabile rotaționale, patru variabile neclasificate și nouă variabile neidentificate fie nu sunt membre ale roiului, fie apartenența lor nu a fost încă determinată.

Roiul are o vechime de 8,9 miliarde de ani

Studiul a constatat că metalicitatea nu este consecventă între membrii identificați ai roiului de variabile. Astronomii presupun că acest lucru s-ar datora prezenței mai multor populații stelare în NGC 6791, însă este necesară o cercetare specroscopică uniformă pentru a confirma această ipoteză.

Rezultatele sugerează că acest roi are o vechime de 8,9 miliarde de ani și se află la o distanță de 13.500 de ani-lumină.

Descoperirea a fost raportată într-o lucrare publicată recent în arhiva arXiv.

Vă mai recoamndăm și:

Universul timpuriu era plin de stele de 10.000 de ori mai mari decât Soarele

Stelele pot înghiți planete, iar mai apoi le pot „scuipa”, arată noi cercetări

O „gaură” cât 30 de Pământuri s-a format pe suprafața Soarelui