Home » Știință » Astronomii au identificat aproape 200.000 de stele sărace în metale

Astronomii au identificat aproape 200.000 de stele sărace în metale

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 18.04.2023

Astronomii au detectat 188.002 de stele sărace în metale, după ce au analizat datele provenite din diverse studii astronomice. Descoperirea ne-ar putea ajuta să înțelegem mai bine cum a evoluat Universul din punct de vedere chimic.

Stelele sărace în metale sunt obiecte rare, deoarece, până în prezent, au fost descoperite doar câteva mii de stele cu abundența de fier [Fe/H] sub -2. În prezent, SMSS J0313-6708 este cea mai săracă stea în metale cunoscută până în prezent, cu o metalicitate mai mică de -7,3.

Cercetătorii cred că evoluția chimică a Universului depinde de proprietățile primei generații de stele fără metale.

Descoperirea a fost raportată într-o lucrare de cercetare publicată recent pe serverul arXiv.

Câte stele sărace în metale există în Calea Lactee?

Recent, spectrele de joasă rezoluție ale fotometrelor albastru și roșu (spectre BP/RP sau XP) pentru 210 milioane de stele au fost publicate odată cu Data Release 3 (DR3) a satelitului Gaia al ESA. O echipă de astronomi condusă de Yupeng Yao de la Universitatea din Chicago a decis să analizeze acest set de date, care oferă o oportunitate de a crește considerabil numărul de stele sărace în metale.

XGBoost este un algoritm puternic și flexibil care a fost utilizat într-o varietate de subdomenii ale astrofizicii. Prin utilizarea algoritmului de clasificare XGBoost, astronomii au obținut trei cataloage de stele corespunzătoare sărace în metale, potrivit Phys.org.

În total, echipa a reușit să identifice 127.096 de stele luminoase și 60.906 de stele sărace în metale în galaxia Calea Lactee. Cercetătorii au remarcat că numărul total pe care l-au obținut este cu aproximativ un ordin de mărime mai mare decât cel din studiile anterioare.

O puritate globală de 45%

Stelele din bulbul galactic și haloul galactic sunt obiectele dominante din întregul eșantion. Astronomii estimează că aproximativ 84.200 de stele din cele peste 188.002 de stele identificate ar trebui să fie cu adevărat stele sărace în metale, ceea ce reprezintă o puritate globală de 45%.

Autorii studiului se așteaptă ca aproximativ 600 de stele din cele 84.200 presupuse ca fiind cu adevărat sărace în metale să fie extrem de sărace în metale, cu metalicități sub -3,5. Ei au calculat că celelalte 2.800 de stele ar trebui să aibă metalicități între -3,5 și -3,0.

Astronomii au observat cum alimentează stelele praful interstelar

Aproximativ 300 de stele variabile au fost detectate într-un roi din constelația Lira

Cate stele sunt in Univers?

Un trio de sateliți ar putea face cele mai clare observații cu steaua Pământului