Home » Știință » Un radiotelescop puternic va ajuta la găsirea vieții extraterestre

Un radiotelescop puternic va ajuta la găsirea vieții extraterestre

Sursa foto: VLA/NRAO/EurekAlert
Publicat: 06.05.2023

Vânătoarea de viață extraterestră ar putea primi o lovitură de grație, întrucât una dintre cele mai puternice rețele de radiotelescoape din lume se va alătura misiunii. Rețeaua este situată la la aproximativ 80 de kilometri vest de Socorro, New Mexico.

Very Large Array (VLA) al Fundației Naționale pentru Știință Karl G. Jansky va ajuta de acum la colectarea informațiilor care le permit cercetătorilor să analizeze emisiile pe care doar emițătorii artificiali le fac, ceea ce semnalează existența unei civilizații avansate mult mai departe, conform Interesting Engineering.

„VLA este instrumentul de referință pentru radioastronomi, dar aceasta este prima dată când îl folosim într-o căutare amplă și continuă de semnalmente tehnice”, a declarat Andrew Siemion, Bernard M. Oliver Chair for SETI la Institutul SETI, într-un comunicat de presă.

Cum este alcătuit observatorul astronomic?

VLA este VLA este un observator astronomic format din 27 de antene răspândite pe o suprafață deșertică de 37 de kilometri. Fiecare dintre aceste telescoape are un diametru de 25 de metri și poate fi rearanjat în diferite configurații pentru a capta semnale radio din spațiu. În ultimii șase ani, observatorul a fost implicat într-un proiect cunoscut sub numele de VLASS (Very Large Array Sky Survey), care a avut ca scop recunoașterea radio a 80% din cer. Oamenii de știință au introdus o copie a datelor într-un receptor special care avea canale foarte înguste.

Receptorul, denumit „COSMIC” – Commensal Open-Source Multimode Interferometer Cluster – este dezvoltat de Institutul SETI în colaborare cu Observatorul Național de Radioastronomie, Inițiativa Breakthrough Listen. Potrivit echipei, semnalele provenite de la un emițător construit artificial vor conține astfel de benzi înguste, iar descoperirea lor ar indica prezența unei comunități avansate.

„COSMIC trăiește comensal, ceea ce înseamnă că funcționează în fundal, folosind o copie a datelor, pe care astronomii le iau în alte scopuri științifice”, a declarat Paul Demorest, om de știință și șef de grup pentru sprijinul științific VLA/VLBA la Observatorul Național de Radioastronomie.

Experimentul COSMIC deschide posibilități uriașe

Noul experiment le permite cercetătorilor să evalueze o mare varietate de transmisii, cum ar fi semnalele pulsatorii și tranzitorii. Echipa estimează că numărul de sisteme stelare examinate va fi de aproximativ zece milioane.

Sistemul COSMIC analizează semnalele provenite de la nava spațială Voyager 1 de la începutul anului 2023 pentru a verifica „funcționarea antenelor individuale din matrice, precum și combinarea observațiilor acestora pentru a produce un rezultat care să arate clar purtătoarea și benzile laterale ale transmisiunilor de la nava spațială”.

„Sistemul COSMIC este un exemplu fantastic de utilizare a hardware-ului modern de calcul de uz general pentru a spori capacitățile unui telescop existent și servește drept banc de testare pentru cercetarea tehnosemnelor pe viitoarele radiotelescoape, cum ar fi NRAO’s Next Generation VLA”, a declarat Jack Hickish, fondator Real-Time Radio Systems Ltd.

Acesta ar putea fi un punct de cotitură în încercarea noastră de a găsi alți locuitori inteligenți ai galaxiei Calea Lactee.

13 pulsari noi au fost descoperiți folosind radiotelescopul MeerKAT