Home » Știință » Bebeluși cu trei părinți s-au născut în Marea Britanie. Cum a fost posibil?

Bebeluși cu trei părinți s-au născut în Marea Britanie. Cum a fost posibil?

Publicat: 12.05.2023

Un organism de reglementare din Marea Britanie a confirmat că în țară s-au născut câțiva bebeluși cu trei părinți.

Tehnica de a crea embrioni cu ADN de la trei persoane diferite a fost legalizată în urmă cu câțiva ani, dar abia acum au fost obținute informații care stabilesc că procedura a fost utilizată cu succes în Marea Britanie.

O investigație efectuată de publicația britanică The Guardian a dezvăluit că doar câțiva bebeluși cu trei părinți, mai puțin de cinci, s-au născut ca urmare a tratamentului de donație mitocondrială (MDT), începând cu aprilie 2023.

Cei din Marea Britanie nu sunt primii bebeluși cu trei părinți din lume

Autoritatea de Fertilizare și Embriologie Umană (HFEA) din Marea Britanie, autoritatea independentă de reglementare a tratamentului pentru fertilitate și a cercetării embrionilor umani, a aprobat cel puțin 30 de cazuri individuale de MDT, dar nu a publicat un număr precis pentru numărul de născuți vii, nici alte detalii suplimentare, pentru a evita „identificarea unei persoane față de care HFEA are o obligație de confidențialitate”.

Guvernul Regatului Unit a legalizat MDT în 2015, prima aprobare oficială la nivel mondial pentru utilizarea tehnicii venind în anul următor. Doar o clinică, Newcastle Fertility Centre, este autorizată să efectueze procedura. Se crede că programul a fost îngreunat de restricțiile din timpul pandemiei de COVID-19, ceea ce înseamnă probabil că mai puține cupluri decât era de așteptat au solicitat tratamentul, scrie IFL Science.

Acești bebeluși nu sunt însă primii care s-au născut folosind această tehnică. Primul s-a născut la începutul anului 2016 în Mexic, unde medicii din SUA au asistat un cuplu iordanian la fertilizarea in vitro (FIV) după procedura MDT.

De ce a fost creată o astfel de procedură?

MDT a fost dezvoltat pentru a trata un anumit tip de tulburare genetică numită boală mitocondrială. Mitocondriile funcționale sunt esențiale pentru a le furniza celulelor organismului energia de care au nevoie, iar mutațiile ADN-ului mitocondrial pot afecta acest sistem complex în multe feluri, provocând o gamă largă de simptome.

ADN-ul mitocondrial este moștenit de la mamă. Scopul MDT este de a pune materialul genetic de la părinții biologici ai embrionului într-o nou ovul donat, care conține mitocondrii sănătoase.

Este dificil de determinat exact cât de răspândite sunt mutațiile mitocondriale, dar s-a sugerat că până la 1 din 250 de indivizi altfel sănătoși ar putea avea mici niveluri de mutații patogene. Fundația United Mitochondrial Disease din SUA estimează că la fiecare 30 de minute se naște un copil care va dezvolta boala mitocondrială până la vârsta de 10 ani.

Deoarece bebelușii își moștenesc toate mitocondriile de la mamă și nu există nicio modalitate de a prezice cât de mult va fi afectat fiecare copil dacă o femeie cu risc concepe în mod natural, prevenirea transmiterii cu totul a genelor mitocondriale defecte este o strategie de tratament atractivă.

Cum pot fi concepuți bebeluși cu trei părinți în Marea Britanie?

Două tehnici sunt aprobate pentru utilizare în Marea Britanie și funcționează în general în același mod.

În ambele cazuri, scopul este de a produce embrioni care conțin un set complet de cromozomi de la părinții biologici, aproximativ 99,8% din materialul genetic total, precum și un număr mic de gene mitocondriale dintr-un ovul donat pentru a înlocui ADN-ul mitocondrial mutant al mamei.

Materialul genetic nuclear al ovulului mamei poate fi transferat într-un ovul donat căruia i-a fost îndepărtat propriul material genetic înainte de a fi fertilizat folosind spermatozoizii tatălui. Acest lucru se numește transfer maternal prin pivotare (MST).

Alternativ, atât ovulele mamei, cât și cele ale donatorului pot fi mai întâi fertilizate cu spermatozoizii tatălui, înainte ca nucleii din celulele mamei să fie mutați în celulele donate. Acesta se numește transfer pronuclear (PNT).

Copiii concepuți prin intermediul MDT nu au dreptul la nicio informație de identificare despre persoana care a donat ovule și nici donatorul nu are drepturi sau responsabilități părintești față de copil. De la vârsta de 16 ani, copilul va avea dreptul la unele informații fără identitate, cum ar fi rezultatele testelor de screening medical ale donatorului.

Metoda va fi studiată în continuare

MDT încă este la început, așa că nu este o metodă lipsită de riscuri.

„Până acum, experiența clinică cu MDT a fost încurajatoare, dar numărul de cazuri raportate este mult prea mic pentru a putea trage concluzii definitive cu privire la siguranță sau eficacitate”, a spus Dagan Wells, profesor de genetică reproductivă la Universitatea din Oxford, care a a efectuat cercetări cu privire la MDT.

De exemplu, este imposibil să se evite transferul unui număr minuscul de mitocondrii la ovulul donat împreună cu materialul genetic al mamei și, în cazuri rare, acestea se pot multiplica în timp ce embrionul se dezvoltă în uter, așa-numita „inversare”.

„Motivul pentru care inversarea este observată doar în celulele unora dintre copiii născuți în urma procedurilor MDT, dar nu și la alții, nu este pe deplin înțeles. Urmărirea pe termen lung a copiilor născuți este esențială”, a spus Wells.

În timp ce această știre a confirmat ceea ce mulți bănuiau deja, că bebeluși cu trei părinți trăiesc deja în Marea Britanie, experții au subliniat necesitatea de a respecta confidențialitatea familiilor implicate, precum și de a aștepta publicarea de date evaluate inter pares.

Zgomotul aeronavelor, asociat cu mai puține ore de somn pe noapte

Activitate misterioasă a fost detectată în creierul persoanelor aflate pe moarte

Poluarea aerului, asociată cu un risc crescut de aritmie. Cum ne afectează inima?

Consumul frecvent de alimente prăjite, asociat cu anxietate și depresie