Home » Știință » Un golf din Canada este situat deasupra unei anomalii gravitaționale

Un golf din Canada este situat deasupra unei anomalii gravitaționale

Publicat: 20.05.2023

În Golful Hudson, din Canada, puteți experimenta un fenomen ciudat: veți cântări ceva mai puțin decât oriunde altundeva în lume.

Nu este o diferență semnificativă, acolo veți cântări cu o fracțiune de procent mai puțin decât în locația medie de pe planetă, dar cauza este destul de interesantă. Golful Hudson se află deasupra unei anomalii gravitaționale.

Anomaliile gravitaționale sunt cazurile în care un obiect observat în cădere liberă accelerează cu o rată diferită de cea care ar fi prezisă de modelele de gravitație pentru acea locație.

În Puerto Rico Trench, s-a descoperit că gravitația este de -380 miliGal, ceea ce o face cea mai mare anomalie gravitațională negativă de pe Pământ. Într-un alt loc, din Oceanul Indian, s-a constatat că gravitația este cea mai scăzută în comparație cu ceea ce era de așteptat.

Cum apar anomaliile gravitaționale?

Deși am putea crede că Pământul are o gravitație uniformă pe toată suprafața, nu este chiar așa. Așa cum Luna exercită mai multă gravitație asupra Pământului decât Jupiter din cauza distanțelor implicate, se exercită mai multă gravitație asupra Pământului atunci când ești mai aproape de o masă mai mare. Și masa Pământului nu este uniformă, subliniază IFL Science.

Pentru început, Pământul este mai bombat la ecuator datorită rotației Pământului și forței centrifuge. Ca urmare, un om cântărește ceva mai mult la Polul Nord, unde este mai aproape de cea mai mare parte a masei Pământului decât la ecuator, unde este mai departe de aceasta.

Apoi, există zone în care te afli peste o masă mai mare sau mai mică decât prognozează oamenii de știință, ceea ce dă naștere unei anomalii gravitaționale. La Puerto Rico Trench, de exemplu, s-a descoperit că oceanul s-a scufundat un pic din cauza gravitației neașteptat de mare.

Investigând anomalia în 1977, geofizicianul Peter Molnar a descoperit că modelele anterioare de gravitație au presupus că grosimea scoarței terestre (litosfera) era destul de uniformă. Privind zona, el și-a dat seama că acest lucru nu era adevărat și că anomalia era probabil cauzată de o bucată mare și densă a litosferei atlantice de sub zonă.

De ce cântărești mai puțin în Golful Hudson?

La Golful Hudson lucrurile sunt opuse, gravitația mai mică este cauzată de lipsa de masă. Acest lucru este probabil cauzat de evenimentele din timpul ultimei ere glaciare, deoarece stratul de gheață Laurentide, care a acoperit cea mai mare parte a Canadei, a împins țara și a mutat stânca densă din calea sa, comprimând-o dedesubt. Când calota de gheață s-a topit, a lăsat zona să se refacă încet, dar fără acea masă.

Dar aceasta reprezintă doar aproximativ 25-45% din anomalia gravitațională observată în acest golf, conform unei analize a datelor satelitului GRACE (Gravity Recovery and Climate Experiment). Restul anomaliei este probabil cauzat de activitatea de la mare adâncime.

Creșterea și scăderea magmei creează curenți de convecție, care pot trage în jos plăcile continentale, scăzând masa din zonă, ceea ce te face să cântărești ceva mai puțin în Hudson Bay.

Sunete inexplicabile, înregistrate în stratosfera Pământului, îi intrigă pe oamenii de știință

Test de cultură generală. Există sau nu gravitație în spațiu?

Cum au ajuns pe Pământ aproape 200 de fragmente de pe Marte?

Cercetătorii au descoperit „simetrii” care protejează Pământul de haosul din Univers