Home » Știință » Dușmanul invizibil al Inteligenței Artificiale ne împiedică să studiem ADN-ul

Dușmanul invizibil al Inteligenței Artificiale ne împiedică să studiem ADN-ul

Publicat: 06.07.2023

Inteligența Artificială (AI) a început să se infiltreze peste tot în viețile noastre, de exemplu, prin intermediul ChatGPT și al reclamelor generate de AI. Nu este mereu de încredere, iar dușmanul invizibil al Inteligenței Artificiale face ca nici noi să nu-l putem înțelege pe deplin.

Profesorul asistent Peter Koo, de la Cold Spring Harbor Laboratory (CSHL) din SUA, a descoperit că oamenii de știință care folosesc instrumente de calcul populare pentru a interpreta predicțiile AI captează prea mult „zgomot”, adică informații suplimentare, atunci când analizează ADN.

Dar Koo a găsit o modalitate de a combate dușmanul invizibil al Inteligenței Artificiale. Acum, cu doar câteva linii noi de cod, oamenii de știință pot obține explicații mai fiabile de la Inteligențe Artificiale puternice, cunoscute sub numele de rețele neuronale profunde.

Asta înseamnă că pot continua să urmărească caracteristicile autentice ale ADN-ului. Aceste caracteristici ar putea aduce următoarea mare descoperire în sănătate și medicină. Dar oamenii de știință nu vor vedea semnalele dacă au de-a face cu prea mult zgomot.

Cine este dușmanul invizibil al Inteligenței Artificiale?

Așadar, ce anume cauzează acest zgomot? Este o sursă misterioasă și invizibilă, un fel de „materie întunecată” digitală. Fizicienii și astronomii cred că cea mai mare parte a universului este plină cu materie întunecată, un material care exercită efecte gravitaționale, dar pe care nimeni nu l-a văzut încă.

În mod similar, Koo și echipa sa au descoperit că datele cu care este instruită Inteligența Artificială duc lipsă de informații critice, ceea ce duce la puncte moarte semnificative. Și mai rău, acele puncte oarbe sunt luate în considerare atunci când interpretăm predicțiile AI cu privire la funcțiile ADN-ului, scrie SciTechDaily.

„Rețeaua neuronală profundă încorporează acest comportament aleatoriu deoarece învață o funcție peste tot. Dar ADN-ul se află doar într-un mic subspațiu. Și acest lucru introduce mult zgomot. Arătăm că această problemă introduce de fapt mult zgomot într-o mare varietate de modele AI proeminente”, spune Koo.

Cum poate fi eliminată „materia întunecată” digitală?

Materia întunecată digitală este cauzată de faptul că oamenii de știință au împrumutat tehnici de calcul de la imagistica computerizată pe bază de AI. Datele ADN, spre deosebire de imagini, sunt limitate la o combinație de patru litere de nucleotide: A, C, G, T. Dar datele de imagine sub formă de pixeli pot fi lungi și continue. Cu alte cuvinte, alimentăm AI-ul cu o informație de intrare pe care acesta nu știe cum să o gestioneze corect.

Aplicând corecția computațională a lui Koo, oamenii de știință pot interpreta mai precis analizele ADN făcute de AI.

„Ajungem să vedem locuri care devin mult mai clare și mai curate și există mai puțin zgomot fals în alte regiuni. Nucleotidele unice care sunt considerate a fi foarte importante dispar dintr-o dată”, spune cercetătorul.

Koo crede că perturbările cauzate de zgomot nu afectează doar analizoarele ADN bazate pe Inteligență Artificială. El crede că aceasta este o problemă larg răspândită printre procesele de calcul care implică tipuri similare de date.

Studiul despre acest subiect a fost publicat în Genome Biology.

Progres revoluționar: Oamenii de știință au creat embrioni umani sintetici