Home » Știință » Primele imagini trimise de sonda rusească Luna-25 în drumul său spre Lună

Primele imagini trimise de sonda rusească Luna-25 în drumul său spre Lună

Credit foto: Institutul pentru Cercetare Spațială din cadrul Academiei de Științe a Rusiei (IKI RAS)
Publicat: 15.08.2023

Prima misiune pe Lună a Rusiei din ultimii 47 de ani a trimis primele imagini din spațiu. Sonda Luna-25 a decolat în ziua de vineri, 11 august, la bordul unei rachete Soyuz-2.1b de la Cosmodromul Vostochny din Orientul Îndepărtat Rus, aceasta fiind prima sonda produsă la nivel domestic și trimisă pe Lună din istoria Rusiei.

Ultima misiune pe Lună a Rusiei a avut loc în 1976 și a revenit pe Pământ cu 170 de grame de roci selenare.

Lansarea sondei Luna-25 a avut parte de mai multe amânări, în mare parte din cauza invaziei ruse în Ucraina, eveniment ce are numeroase repercusiuni asupra cooperării internaționale în ceea ce privește explorarea spațială.

Primele imagini trimise de sonda Luna-25

Primele imagini trimise de Luna-25 au fost făcute duminică, 13 august și publicate luni, 14 august de către Institutul pentru Cercetare Spațială din cadrul Academiei de Științe a Rusiei (IKI RAS). Fotografiile alb-negru arată drapelul rusesc și emblema misiunii pe nava spațială alături de Pământ și Lună, corpurile cerești strălucind în negura spațiului.

Fotografiile au fost făcute la o distanță de 310.000 kilometri de Pământ, potrivit IKI RAS. Luna, prin comparație, este situată la o distanță medie de 384.000 de kilometri de planeta noastră.

Rusia va încerca o aselenizare în zilele următoare

Deși au existat speculații la început despre starea sondei Luna-25 după decolare, imaginile par să spulbere orice îngrijorare și să demonstreze că sonda este în drum spre destinația sa pe Lună.

„Toate sistemele de pe nava spațială funcționează normal, comunicarea cu stația este stabilă și energia este pozitivă”, mai arată un comunicat al IKI RAS, citat de Space.com.

Dacă totul decurge conform planului, sonda Rusiei va ajunge la Lună marți, 15 august, iar apoi va orbita satelitul natural al Pământul în jur de cinci sau șapte zile. După aceea, sonda va încerca o aselenizare în apropiere de unul dintre cele trei cratere ce înconjoară polul sudic selenar. Sonda a fost concepută să funcționeze cel puțin un an.

Un număr tot mai mare de misiuni internaționale spre Lună

Odată ajunsă pe suprafața Lunii, sonda va analiza solul selenar, va căuta apă înghețată și va efectua experimente cu privire la atmosfera subțire a Lunii. Sonda transportă opt instrumente diferite, inclusiv un spectrometru cu laser și un dispozitiv ce poate electrocuta mostrele selenare pentru ca mai apoi să analizeze vaporii și compoziția lor chimică.

Luna-25 face parte dintr-un număr tot mai mare de misiuni internaționale spre Lună, concepute pentru a studia sau pentru a efectua aselenizări în apropierea de regiunea polului sudic.

Roverul Indiei a intrat pe orbita Lunii

Roverul Chandrayaan-3 al Indiei a intrat pe orbita lunară în data de 7 august și este așteptat să atingă suprafața în data de 23 august. Coreea de Sud a lansat Korea Pathfinder Lunar Orbiter (KPLO) în august 2022 și transportă un instrument operat de NASA, cu scopul de a căuta apa înghețată în apropiere de polul sudic.

De asemenea, programul Artemis al NASA are ca scop instalarea de baze umane în apropiere de polul sudic al Lunii în următorii ani.

Rusia a lansat prima sa misiune pe Lună după 47 de ani