Home » Știință » Un bărbat a făcut o mică avere după ce și-a dat seama că opritorul de ușă din șopron era, de fapt, de pe altă lume

Shutterstock
Publicat: 18.08.2023

Unul dintre cei mai mari meteoriți documentați vreodată în statul american Michigan a fost adus la cunoștința cercetătorilor abia după 80 de ani de la descoperirea sa.

Meteoritul de 10 kilograme a fost folosit ca opritor de ușă la o fermă din zonă, astfel că roca spațială a trecut neobservată timp de zeci de ani înainte să fie recunoscută de comunitatea științifică.

„Mi-am dat seama imediat că era ceva special. Este cel mai valoros specimen [pe care l-am ținut vreodată în mâinile mele], atât monetar cât și științific”, a spus Monaliza Sirbescu, geolog la Universitatea Centrală din Michigan, după ce a investigat obiectul.

„Timp de 18 ani, răspunsul a fost un nu categoric”

David Mazurek, din Grand Rapids, Michigan, a rugat-o pe Sirbescu dacă poate analiza roca pe care acesta o avea de 30 de ani, în cazul în care ar fi fost un meteorit.

Pentru Sirbescu, aceasta era o cerere destul de obișnuită, însă totul avea să se termine cum nu se putea mai neașteptat.

„Timp de 18 ani, răspunsul a fost un nu categoric… nu e vorba de un meteorit”, a explicat Sirbescu într-un comunicat transmis în 2018. Totuși, de această dată, răspunsul avea să fie diferit.

O rocă spațială din fier cu o cantitate considerabilă de nichel

Nu doar că era o rocă spațială, dar una spectaculoasă.

Obiectul, poreclit meteoritul Edmore, este o rocă spațială din fier cu o cantitate considerabilă de nichel, în jur de 12%.

Totuși, o altă poveste este cum a ajuns meteoritul în mâinile lui Mazurek.

O rocă ciudată a fost timp de zeci de ani opritorul de ușă din șopron

Potrivit spuselor lui Sirbescu, atunci când bărbatul a cumpărat ferma din Edmore, Michigan în 1988, acesta a primit un tur al proprietății de la proprietarul de la acea vreme și a observat o rocă ciudată folosită ca opritor de ușă în șopron.

Atunci când Mazurek l-a întrebat pe proprietar despre rocă, acesta i-a spus că era de fapt un meteorit. Proprietarul i-a spus că, în anii 1930, el și tatăl său au văzut un meteor într-o noapte „care a făcut un zgomot teribil atunci când a lovit”.

Mazurek a păstrat roca spațială timp de 30 de ani

A doua zi, cei doi au găsit craterul lăsat în urmă de obiect și l-au săpat din șanțul format recent. Roca încă mai era caldă. Și mai ciudat este că proprietarul i-a spus lui Mazurek că, având în vedere că meteoritul făcea parte din proprietate, acum avea să îi aparțină lui.

Astfel, Mazurek a păstrat roca spațială timp de 30 de ani și a continuat să o folosească drept opritor de ușă, cu excepția ocaziilor în care copiii săi o luau la școală ca să se laude.

Care a fost prețul meteoritului?

În cele din urmă, Mazurek a observat că unii oameni primeau bani în schimbul micilor bucăți de meteoriți, astfel că s-a gândit să-și evalueze roca uriașă, potrivit ScienceAlert.

În cele din urmă, bărbatul și-a vândut meteoritul către Planetariul Abrams de la Universitatea de Stat din Michigan, oferind 10% din profit către departamentul de științe ale Pământului și atmosferice, acolo unde Sirbescu a aflat adevărat identitate a rocii.

Ei bine, care a fost prețul meteoritului? 75.000 de dolari.

Un vârf de săgeată făcut din meteorit, datând din Epoca Bronzului, a fost găsit în Elveția