Home » Știință » Pielea bioimprimată vindecă rănile severe la porci. Va funcționa și la oameni?

Pielea bioimprimată vindecă rănile severe la porci. Va funcționa și la oameni?

Publicat: 11.10.2023

Oamenii de știință de la Institutul Wake Forest pentru Medicină Regenerativă (SUA) au creat pielea bioimprimată care funcționează ca pielea naturală. Poate fi folosită pentru a trata răni, arsuri și diferite alte tipuri de leziuni ale pielii.

Fabricată din șase tipuri de celule ale corpului, pielea bioimprimată cuprinde toate cele trei straturi (hipodermă, epidermă și dermă) care alcătuiesc pielea umană reală.

Pentru a testa siguranța și eficacitatea abordării lor, cercetătorii au bioimprimat grefe de piele de porc și le-au transplantat pe răni de la porci. Pielea bioprintată a dus la o închidere îmbunătățită a rănilor și la regenerarea pielii animalului.

„Această lucrare reprezintă un progres în bioingineria înlocuitorilor pielii pentru a îmbunătăți regenerarea și producția de piele asemănătoare nativă și sugerează că pielea bioprintată poate fi aplicabilă pentru uzul clinic uman”, notează cercetătorii.

Pielea bioimprimată, o soluție pentru pacienții cu arsuri

Pielea bioprintată ar putea aduce beneficii pentru pacienții care suferă de răni pe toată grosimea pielii rezultate din răni grave sau arsuri. Aproape jumătate de milion de oameni din SUA primesc anual tratament pentru astfel de răni, costând 2 miliarde de dolari, scrie Interesting Engineering.

„Rănile cutanate pe grosime completă reprezintă o povară clinică majoră în Statele Unite”, au spus autorii studiului.

În general, medicii folosesc grefa autologă de piele pentru a trata rănile pe grosime completă. Această procedură medicală implică utilizarea pielii sănătoase dintr-o parte a corpului unei persoane și transplantarea acesteia pe locul deteriorat.

Tratamentul funcționează bine pentru majoritatea pacienților, dar există o limitare semnificativă. „Grefarea autologă necesită un volum suficient de piele pentru recoltare și, la pacienții cu arsuri, disponibilitatea locurilor donatoare poate fi limitată de pierderea extensivă a pielii”, notează autorii studiului.

Aici, pielea bioprintată ar putea avea un rol semnificativ. Cercetătorii pot crea cât de multă piele bioprintată este necesară pentru un transplant de laborator. Tot ce au nevoie sunt niște celule din corpul pacientului.

Cum este creată această piele?

Oamenii de știință izolează șase tipuri de celule din corpul pacientului: melanocitele, fibroblastele dermice, celulele foliculelor papilelor dermice, keratinocitele epidermice, celulele endoteliale microvasculare dermale (DMEC) și adipocitele.

Aceste celule sunt cultivate in vitro și amestecate cu trei biocerneluri de hidrogel pe bază de fibrinogen. Fibrinogenul este o proteină din plasma sanguină care joacă un rol crucial în coagularea sângelui într-o matrice de hidrogel.

Toate cernelurile biologice sunt apoi plasate într-o imprimantă pentru țesut de organe care imprima „o depunere de biocerneluri strat cu strat în succesiune pentru a forma o construcție biomimetică a pielii cu trei straturi de 3 cm pe 3 cm, compusă din epidermă, dermă și hipodermă asemănătoare celor umane”, notează cercetătorii.

În timpul studiului, oamenii de știință au testat cu succes versiuni ale pielii bioimprimate făcute din celule de porc pentru a vindeca rănile de piele de grosime completă la porci.

„Autogrefele de piele bioprintate au fost grefate în răni de 5 cm pe 5 cm de grosime completă, cu tratamente randomizate pentru mai mult de opt locații ale rănilor de pe porc pentru a se normaliza pentru diferențele de vindecare specifice locului”, au explicat autorii studiului.

De cât timp a avut nevoie pielea bioimprimată pentru a vindeca rănile?

Tratamentul a vindecat complet toate rănile de grosime completă în 28 de zile, evidențiind potențialul pielii bioprintate ca grefă de vindecare a rănilor.

„Rezultatele noastre au demonstrat că pielea bioimprimată se integrează rapid în rană pentru a sprijini regenerarea pielii și sugerează posibilitatea tehnologiei de bioprintare a pielii pentru tratamentul rănilor pe grosime completă la oameni”, au adăugat ei.

Studiul este publicat în revista Science Translational Medicine.

Un medicament „unic”, extrem de eficient pentru pierderea în greutate, aprobat în Marea Britanie

Semnal de alarmă tras de cercetători: alimentele ultraprocesate cresc riscul bolilor de inimă

Iată de ce nu este bine să dormi în același pat cu animalele de companie

Test de cultură generală. De ce nu ne vedem nasul?