Home » Știință » Au fost construiți roboți biologici din celule umane

Au fost construiți roboți biologici din celule umane

Publicat: 05.12.2023

Cercetătorii au creat roboți biologici din celule umane care ar putea fi utilizați pentru a ajuta la vindecarea rănilor, la regenerarea țesuturilor și chiar la tratarea bolilor.

Conform detaliilor dintr-un nou studiu publicat în revista Advanced Science, acești „anthrobots” multicelulari au demonstrat deja că se pot mișca de unii singuri și pot contribui la repararea și regenerarea zonelor afectate ale neuronilor.

Până în prezent, acești roboți biologici din celule umane au reușit să îndeplinească aceste lucruri doar într-un mediu de laborator, mai precis, într-un vas Petri, dar potențialul lor este uimitor.

Această lucrare continuă cercetările anterioare, conduse de aceiași cercetători care au dezvoltat primii roboți biologici, numiți „xenobots”, din celule stem de broască.

Cum au fost creați roboți biologici din celule umane?

Acum, oamenii de știință au progresat dovedind că pot realiza același lucru, dacă nu chiar mai bine, cu celule umane obișnuite. Acest lucru le-ar putea permite medicilor să utilizeze celulele unui pacient pentru a construi roboții, reducând șansele de complicații precum respingerea de către organism a țesutului străin.

„Unii oameni credeau că caracteristicile xenobotilor depind în mare măsură de faptul că sunt embrionari și amfibieni. Cred că aceasta este o proprietate mult mai generală a lucrurilor vii”, a declarat coautorul studiului Michael Levin, profesor de biologie la Universitatea Tufts (SUA).

„Nu ne dăm seama cu adevărat de toate competențele pe care le au celulele corpurilor noastre”, a adăugat el.

Cercetătorii au creat anthrobots folosind celule adulte umane din trahee. Aceste celule sunt acoperite cu filamente numite cili, care se agită și împing materiale străine. La fel de important, ele se pot aglomera pentru a forma creșteri multicelulare numite organoide.

Aprofundând aceste trăsături, avem ingredientele cheie pentru un bio-robot. În laborator, cercetătorii au încurajat celulele să formeze organoide cu cili orientați în exterior. În câteva zile, aceste umflături păroase au început să se deplaseze folosind cilii, mișcându-se în linii drepte și cercuri și, uneori, stând pur și simplu pe loc, scrie Futurism.

Ce pot face bio-roboții?

Deși mobilitatea lor variază, faptul că celulele se pot aglomera într-o astfel de formare înseamnă că acești bio-roboți se pot crea practic singuri.

„Anthrobots se auto-asamblează în laborator. Spre deosebire de Xenoboți, nu este nevoie de pensete sau de bisturie pentru a le da formă și putem utiliza celule adulte, chiar și celule de la pacienți în vârstă, în loc de celule embrionare”, a explicat coautoarea Gizem Gumuskaya, biolog sintetic la Tufts, într-o declarație despre studiu.

Pentru a demonstra potențialul terapeutic al acestor roboți biologici din celule umane, cercetătorii au crescut straturi bidimensionale de neuroni umani, au făcut mici incizii în ele pentru a forma răni și au plasat grupuri de „superboți” formați din anthroboți în apropiere. În mod remarcabil, fără inginerie genetică sau programare suplimentară, bio-roboții au contribuit la regenerarea neuronilor.

Modul în care au stimulat această vindecare nu este încă pe deplin înțeles. Dar Gumuskaya este sigură că potențialul lor este enorm. Spre deosebire de roboții inanimați, „celulele pot comunica între ele și pot crea aceste structuri în mod dinamic” și sunt deja programate să îndeplinească funcții biologice. În plus, ele se descompun în mod sigur în decurs de 60 de zile.

Acești bio-roboți nu se reproduc și nu pot supraviețui în afara laboratorului, așa că oamenii de știință spun că nu există nicio șansă ca aceștia să se răspândească necontrolat; cu toate acestea, se speră că într-o zi vor fi suficient de robuști pentru a supraviețui în corpul nostru.

Vești proaste pentru astronauți! Misiunile în spațiul îndepărtat ar cauza disfuncție erectilă

7 țări și 1,3 milioane de vieți pierdute în fiecare an: Impactul devastator al fumatului

Cum ne ajută mâncarea să prevenim depresia?

Când ar trebui să ne îngrijoreze tusea?