Home » Știință » Cum să vezi Geminidele, ultima și cea mai frumoasă ploaie de meteori din an

Cum să vezi Geminidele, ultima și cea mai frumoasă ploaie de meteori din an

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 13.12.2023

A sosit momentul pentru ultima și cea mai frumoasă ploaie de meteori a anului: Geminidele. Una dintre cele mai active ploi de meteori, Geminidele aduce cu regularitate în jur de 120 de meteori pe oră, atunci când o putem observa dintr-un loc întunecat și ferit de poluarea luminoasă de la orașe.

Deși meteorii vor fi vizibili între 4 și 20 decembrie, Geminidele ating punctul maxim în noaptea dintre 14 și 15 decembrie. Cele mai bune momente de observație vor fi între orele 22:00 și 2:00.

Interesant este că Geminidele nu provin de la o cometă. În schimb, acești meteori își au originea la 3200 Phaethon, un asteroid ciudat și activ ce își are orbita mai aproape de Soare decât orice alt asteroid cunoscut. Tocmai de aceea, a fost numit după fiul zeului grec al Soarelui, Helios.

Geminidele au o viteză mai mică decât alte ploi de meteori

De la acest asteroid apar particule de praf care sunt mai dense decât majoritatea meteoriților și care au tendința să explodeze în fragmente mai mici pe măsură ce ard în atmosfera planetei.

Din fericire pentru iubitorii de astronomie și fenomene cerești, Geminidele au o viteză mai mică decât alte ploi de meteori, astfel că meteorii sunt mai ușor de observat cum persistă pe cerul nopții.

Meteorii vor fi ușor de observat cu ochiul liber

Pentru cei care locuiesc în emisfera nordică, Geminidele vor fi active înainte de miezul nopții, astfel că meteorii vor fi ușor de observat cu ochiul liber, transmite The Guardian.

Din emisfera sudică, radiantul (punctul de pe cer din care par să provină meteorii și apoi radiază în toate direcțiile) va răsări pe cer după miezul nopții dar nu va ajunge prea sus. Astfel, cei care se află în emisfera sudică nu vor putea vedea la fel de mulți meteori. De asemenea, radiantul acestei ploi de meteori pare să provină din constelația Gemenii, de aici și denumirea de Geminide.

Leonidele ajung în punctul maxim în acest weekend. Cum să vezi ploaia de meteori?

Meteorii Cometei lui Halley ating punctul maxim! Cum să vezi Orionidele în 2023?

Un vârf de săgeată făcut din meteorit, datând din Epoca Bronzului, a fost găsit în Elveția