Home » Știință » Un nou tip de anticorp este promițător împotriva mai multor forme de virus gripal

Foto: Holly Simmons et al., PLOS Biollogy, 2023
Publicat: 29.12.2023

Cercetătorii au identificat nou tip de anticorp (proteine ale sistemului imunitar care protejează împotriva bolilor) care pare capabil să neutralizeze multiple forme de virus gripal.

Aceste descoperiri, care ar putea contribui la dezvoltarea unor vaccinuri antigripale mai larg protectoare, au fost publicate de Holly Simmons, de la University of Pittsburgh School of Medicine (SUA), și colegii săi în revista cu acces deschis PLOS Biology.

Un vaccin antigripal determină sistemul imunitar să producă anticorpi care se pot lega de o proteină virală numită hemaglutinină de pe suprafața unui virus gripal invadator, blocându-l din a pătrunde în celulele unei persoane.

Un nou tip de anticorp poate oferi protecția împotriva diferitelor tulpin de virus gripal

Diferiți anticorpi se leagă de diferite părți ale hemaglutininei în moduri diferite, iar hemaglutinina însăși evoluează în timp, ducând la apariția de noi tulpini de gripă care pot evita anticorpii vechi. În fiecare an sunt oferite noi vaccinuri antigripale bazate pe prognoze privind cele mai dominante tulpini.

Eforturile extinse de cercetare pregătesc terenul pentru dezvoltarea unor vaccinuri antigripale mai eficiente în protejarea împotriva mai multor tulpini simultan. Mulți oameni de știință se concentrează pe anticorpii care pot proteja simultan împotriva subtipurilor de gripă cunoscute sub numele de H1 și H3, care au mai multe tulpini și sunt responsabile pentru infecții extinse, scrie Medical Xpress.

Simmons și colegii săi s-au concentrat asupra unei provocări particulare în această încercare: o mică schimbare găsită în unele tulpini H1 în secvența de blocuri de construcție care formează hemaglutinina. Anumiți anticorpi capabili să neutralizeze H3 pot neutraliza și H1, dar nu și atunci când hemaglutinina are o schimbare cunoscută sub denumirea de inserția 133a.

Un progres în ceea ce privește vaccinurile

Acum, printr-o serie de experimente efectuate cu mostre de sânge de la pacienți, cercetătorii au identificat un nou tip de anticorp capabil să neutralizeze atât anumite tulpini H3, cât și anumite tulpini H1, cu sau fără inserția 133a. Caracteristicile moleculare distincte îi diferențiază pe acești anticorpi de ceilalți anticorpi capabili să neutralizeze tulpinile H1 și H3 în alte moduri.

Această cercetare extinde lista de anticorpi care ar putea contribui la dezvoltarea unui vaccin antigripal care să ofere o protecție mai largă printr-o varietate de mecanisme moleculare. Aceasta adaugă, de asemenea, dovezi tot mai mari în sprijinul trecerii la vaccinuri antigripale cultivate în alte medii decât ouăle de găină, abordarea de fabricație cea mai comună în prezent.

„Avem nevoie de vaccinuri anuale împotriva virusurilor gripale pentru a ține pasul cu evoluția continuă a virusurilor. Cercetarea noastră sugerează că barierele pentru a induce o imunitate mai larg protectoare pot fi surprinzător de mici. Prin expuneri/vaccinări corespunzătoare la virusurile gripale, este posibil să determinăm răspunsuri robuste ale anticorpilor care neutralizează diverse virusuri H1N1 și H3N2, deschizând noi căi pentru proiectarea de vaccinuri îmbunătățite”, au spus autorii.

Aerul poluat de pe autostrăzi crește tensiunea arterială

O substanță găsită în Ozempic ajută dependenții de alcool, spun cercetătorii

Ce se întâmplă în corpul uman atunci când mâncăm prea mult?

Mersul cu o viteză mai mare de 4 km/h, asociat cu un risc redus de diabet de tip 2