Home » Știință » Un virus de la speciile amenințate ar putea trata ulcerul piciorului diabetic

Un virus de la speciile amenințate ar putea trata ulcerul piciorului diabetic

Foto: Nasser Halaweh/Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0
Publicat: 09.10.2023

O nouă cercetare efectuată la Yorkshire Wildlife Park (YWP), din Branton, Marea Britanie, a găsit un tratament neconvențional pentru persoanele care se confruntă cu ulcerul piciorului diabetic: un virus de la speciile amenințate.

În Anglia, aproximativ 75.000 de persoane primesc tratament pentru ulcerul piciorului diabetic în fiecare săptămână. Din păcate, mulți dintre acești pacienți nu răspund la tratamentul standard cu antibiotice, ceea ce duce la aproximativ 7.000 de amputații anual.

O cercetare de la Yorkshire Wildlife Park (YWP), din Marea Britanie, a găsit un tratament neconvențional pentru această afecțiune: un virus de la speciile amenințate.

Un virus de la specii amenințate ar putea rezolva o problemă de sănătate

Potrivit unei declarații a cercetătorilor, fecalele de la o serie de animale pe cale de dispariție care conțin bacteriofagi ar putea trata boala, economisind pentru NHS aproximativ 1 miliard de lire sterline pe an.

Oamenii de știință de la Universitatea din Sheffield (Anglia), conduși de profesorul Graham Stafford, au colaborat cu Yorkshire Wildlife Park (YWP) pentru a studia bacteriofagii din materia fecală a animalelor pe cale de dispariție.

Fecalele animalelor conțin virusuri care apar în mod natural, bacteriofagi. Aceste virusuri au capacitatea de a trata bacteriile rezistente la antibiotice care provoacă ulcerul piciorului diabetic. Potrivit oamenilor de știință, bacteriofagii sunt răspândiți în natură și s-au dovedit eficienți împotriva bacteriilor rezistente la mai multe medicamente. În special, aceștia reușesc adesea să omoare bacteriile chiar și atunci când antibioticele eșuează.

Mai mult, progresul acestei cercetări ar putea deschide calea pentru ca aceste virusuri să fie încorporate în pansamente pentru tratarea ulcerelor piciorului diabetic care anterior erau dificil de tratat, scrie Interesting Engineering.

„În ciuda mirosului, se dovedește că materiile fecale ale speciilor amenințate ar putea deține cheia uciderii bacteriilor infecțioase care sunt rezistente la antibiotice”, a explicat Stafford.

Ce animale conțin virusul miraculos?

Echipa de oameni de știință a depistat bacteriofagii la animale precum babuini de Guineea, girafe, lemuri, porci Visayan și binturong. Stafford a adăugat că echipa lucrează din greu pentru a transforma virusuri antibacteriene în tratamente viabile pentru pacienții a căror următoare opțiune este pierderea unui deget de la picior, a labei sau a întregului picior.

Această cercetare face parte dintr-o inițiativă mai amplă a UK Bioscience pentru a descoperi noi antimicrobieni, abordând problema globală presantă a rezistenței la medicamente antimicrobiene (AMR). Această problemă este în creștere și va afecta milioane de pacienți din Marea Britanie și din întreaga lume.

„Este o încântare că speciile pe cale de dispariție contribuie la un scop atât de pozitiv și de puternic. Oferă un motiv din ce în ce mai puternic pentru a conserva animalele pe cale de dispariție. Biodiversitatea pe care o adăpostesc poate include noi remedii pentru o serie de boli infecțioase și credem că acesta este vârful aisbergului în această zonă”, spune Stafford.

Cercetările sunt încă în desfășurare, iar studiile clinice care nu au avut loc încă vor avea ca scop stabilirea eficacității bacteriofagilor ca terapie pentru ulcerul piciorului diabetic.

Fără acest virus de la speciile amenințate, soluția ar fi amputarea

Declarația cercetătorilor a făcut aluzie la practica terapiei cu bacteriofagi în Marea Britanie și a spus că aceasta a fost folosită de câteva ori pentru a trata sepsisul și câteva infecții ale piciorului diabetic.

„Infecțiile piciorului diabetic sunt adesea o provocare de tratat, iar pacienții ar putea avea nevoie de o intervenție chirurgicală pentru a amputa o parte a piciorului, ceea ce poate avea un impact imens asupra calității vieții lor. Dacă terapia cu bacteriofagi se dovedește a fi de succes, aceasta ne-ar putea oferi capacitatea de a trata aceste infecții într-un mod diferit, scurtând tratamentele cu antibiotice și evitând eventual necesitatea unei intervenții chirurgicale”, a declarat dr. Dave Partridge, microbiolog consultant la Sheffield Teaching Hospitals NHS Foundation Trust.

Acest virus de la speciile amenințate a fost identificat în materiile fecale de la cinci animale dintr-un număr de 450. Din numărul total de animale, 70 fac parte din specii rare și pe cale de dispariție găsite în parcul de 105 hectare din Branton.

Cele mai populare mituri despre creierul uman