Home » Știință » Nu doar genetica este de vină! Riscul de demență la tineri poate fi redus prin stilul de viață

Publicat: 08.01.2024

Un studiu recent a identificat o gamă largă de factori de risc pentru demența care debutează la tineri, iar constatările contrazic ideea potrivit căreia genetica este singura cauză a acestei afecțiuni.

Astfel, cercetătorii pun bazele unor noi strategii de prevenire. Studiul de mare amploare a identificat 15 factori de risc, care sunt similari celor valabili pentru demența cu debut tardiv.

Pentru prima dată, se indică faptul că ar putea fi posibilă reducerea riscului de demență „tânără” având în vedere stilul de viață și sănătatea.

Stilul de viață nesănătos poate crește riscul de demență

S-au efectuat relativ puține studii privind demența cu debut tânăr, deși la nivel mondial se înregistrează în fiecare an aproximativ 370.000 de cazuri noi, notează EurekAlert.

Noua cercetare realizată de Universitatea din Exeter (Anglia) și de Universitatea din Maastricht (Țările de Jos) a urmărit peste 350.000 de voluntari cu vârsta mai mică de 65 de ani din Regatul Unit. Echipa a evaluat o gamă largă de factori de risc, de la predispoziții genetice până la stilul de viață și influențele de mediu.

Potrivit rezultatelor, un statut socioeconomic scăzut, variația genetică, factorii legați de stilul de viață (consumul de alcool și izolarea socială), precum și problemele de sănătate (inclusiv deficiența de vitamina D, depresia, accidentul vascular cerebral, deficiențele de auz și bolile de inimă), cresc semnificativ riscul de demență timpurie.

„Persoanele afectate au de obicei încă un loc de muncă și copii”

„Demența cu debut tânăr are un impact foarte grav, deoarece persoanele afectate au de obicei încă un loc de muncă, copii și o viață activă. Deseori, se presupune că vorbim despre o cauză genetică, dar în cazul multor persoane nu știm exact care este cauza. Acesta este motivul pentru care am dorit să investigăm și alți factori de risc în acest studiu”, a spus dr. Stevie Hendriks, cercetător la Universitatea din Maastricht.

La rândul lui, Sebastian Köhler, profesor de neuroepidemiologie la Universitatea din Maastricht, a subliniat că se știa, până acum, că există o serie de factori de risc.

„Pe lângă factorii fizici, sănătatea mintală joacă, de asemenea, un rol important, inclusiv evitarea stresului cronic, a singurătății și a depresiei. Faptul că acest lucru este evident și în cazul demenței cu debut tânăr a fost o surpriză pentru mine și ar putea oferi oportunități de reducere a riscului și în acest grup”, a punctat Köhler.

Numărul cazurilor de demență ar putea crește mai mult decât se estima în următorii ani

Adulții cu ADHD au un risc mai mare de a dezvolta demență

Veste tristă despre actorul Bruce Willis, diagnosticat cu demență frontotemporală

Cum reduci riscul de demență? Pune-ți creierul la contribuție!