Home » Știință » Telescopul Hubble a surprins „o fuziune monstruoasă”

Telescopul Hubble a surprins „o fuziune monstruoasă”

Foto: ESA/Hubble & NASA, J. Dalcanton, Dark Energy Survey/DOE/FNAL/DECam/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA Acknowledgement: L. Shatz
Publicat: 26.01.2024

O nouă fotografie de la NASA și Agenția Spațială Europeană (ESA), realizată cu Telescopul Spațial Hubble, arată Arp 122, o galaxie ciudată care cuprinde de fapt două galaxii – NGC 6040, galaxia spirală înclinată și deformată și LEDA 59642, spirala rotundă, orientată spre sus – care se află în toiul unei coliziuni.

Această întâlnire cosmică dramatică are loc la o distanță de aproximativ 570 de milioane de ani-lumină de Pământ.

În imagine se poate observa și galaxia eliptică NGC 6041, un membru central al roiului de galaxii în care se află Arp 122, dar care, în rest, nu participă la această fuziune monstruoasă.

„O fuziune monstruoasă” la milioane de ani-lumină depărtare de Pământ

Coliziunile și fuziunile galactice sunt evenimente monumentale, energetice și dramatice, dar au loc pe o scară de timp foarte lentă.

De exemplu, Calea Lactee este pe cale să se ciocnească cu cel mai apropiat vecin galactic, galaxia Andromeda (M31), dar aceste două galaxii mai au de așteptat încă patru miliarde de ani până când se vor întâlni.

Procesul de coliziune și fuziune nu va fi nici el unul rapid: ar putea dura sute de milioane de ani pentru a se desfășura. Aceste coliziuni durează atât de mult din cauza distanțelor cu adevărat uriașe implicate.

Coliziunile și fuziunile galactice sunt evenimente monumentale

Galaxiile sunt compuse din stele și sistemele lor solare, praf, gaz și materie întunecată invizibilă. Prin urmare, în cazul coliziunilor galactice, aceste componente constitutive pot suferi modificări enorme ale forțelor gravitaționale care acționează asupra lor, scrie NASA.

În timp, acest lucru schimbă complet structura celor două (sau mai multe) galaxii care se ciocnesc și, uneori, rezultă în cele din urmă într-o singură galaxie care fuzionează. Este foarte posibil ca acesta să fie rezultatul coliziunii ilustrate în noua imagine.

Cercetătorii mai cred că galaxiile care rezultă în urma fuziunilor au o structură regulată sau eliptică, deoarece procesul de fuziune perturbă structurile mai complexe (cum ar fi cele observate în galaxiile spiralate). Ar fi fascinant să aflăm cum va arăta Arp 122 după ce această coliziune se va finaliza… dar acest lucru nu se va întâmpla pentru foarte mult timp.

„Spițele” lui Saturn au revenit, iar Telescopul Hubble a reușit să le fotografieze