Home » Știință » Aromele ar putea ajuta persoanele afectate de depresie

Aromele ar putea ajuta persoanele afectate de depresie

Publicat: 17.02.2024

Mirosul unei arome familiare poate ajuta în recuperarea persoanelor depresive în ceea ce privește regăsirea de amintiri autobiografice specifice, au descoperit cercetătorii de la Școala de Medicină a Universității din Pittsburgh (Pitt, din SUA) și asistenții sociali de la UPMC.

Studiul a fost publicat în JAMA Network Open.

Studiul a arătat că mirosurile sunt mai eficiente decât cuvintele în readucerea în memorie a unei amintiri legate de un eveniment specific și ar putea fi chiar utilizate în cadrul clinic pentru recuperarea persoanelor depresive, ca acestea să iasă din ciclurile negative de gândire și să-și reconfigureze modelele de gândire, facilitând astfel o vindecare mai rapidă și mai eficientă.

Este recuperarea persoanelor depresive facilitată de mirosuri?

În prima etapă a carierei sale, dr. Kymberly Young, neurocercetătoare care studiază amintirile autobiografice, a realizat că implicarea amigdalei, creierul reptilian care controlează nu doar reacțiile de „luptă sau fugi”, ci și direcționează atenția și focalizarea către evenimentele importante, ajută la regăsirea amintirilor.

Ea știa și de dovezi extinse conform cărora persoanele cu depresie întâmpină dificultăți în regăsirea unor amintiri autobiografice specifice și că, în cazul indivizilor sănătoși, mirosurile declanșează amintiri care par vii și „reale”, probabil pentru că interacționează direct cu amigdala prin conexiunile nervoase provenite de la bulbii olfactivi, scrie Medical Xpress.

„Mi s-a părut surprinzător că nimeni nu s-a mai gândit înainte să analizeze amintirea în cazul persoanelor depresive folosind semnale olfactive”, a spus Young, autoare principală a studiului și profesoară asociat de psihiatrie la Pitt.

Astfel, ea a decis să testeze dacă implicarea amigdalei ar putea ajuta persoanele depresive să acceseze mai eficient amintirile. În loc să folosească teste costisitoare și adesea inaccesibile cu scanere cerebrale, ea a ales o abordare mult mai puțin tehnologică.

Ce fel de amintiri au regăsit participanții la studiu?

În cadrul acestui studiu, Young le-a prezentat participanților o serie de flacoane de sticlă opacă conținând mirosuri puternic familiare, de la portocale și cafea măcinată până la cremă de pantofi. După ce le-a cerut participanților să miroasă flaconul, Young le-a cerut să regăsească o anumită amintire, fie ea bună sau rea.

Young a fost surprinsă să descopere că amintirea era mai puternică la persoanele depresive care primeau indicii olfactive în comparație cu cele care primeau indicii sub formă de cuvinte. Cei care primeau indicii olfactive aveau mai multe șanse să regăsească o amintire legată de un eveniment specific (de exemplu, că au fost la o cafenea vinerea trecută) decât amintiri generale (că au fost în cafenele anterior).

Amintirile stimulate de mirosuri erau mai vii, mai intense și mai reale. În mod entuziast, Young a menționat că, chiar dacă nu le-a cerut participanților să-și amintească în mod specific amintiri pozitive, rezultatele ei indică faptul că aceștia erau mai predispuși să-și amintească evenimente pozitive.

Young se pregătește să înceapă studii mai avansate din punct de vedere tehnologic, folosind un scanner cerebral, pentru a dovedi că mirosurile ajută în implicarea amigdalei la persoanele depresive mai eficient decât indiciile sub formă de cuvinte, dar între timp, este entuziasmată de progresul deja realizat.

„Dacă îmbunătățim memoria, putem îmbunătăți rezolvarea problemelor, reglarea emoțiilor și alte probleme funcționale pe care le întâlnesc adesea persoanele depresive”, a spus Young.

Vă recomandăm să citiți și:

Chiar și țigările electronice fără nicotină pot afecta plămânii, arată un studiu

Educația salvează vieți! Oamenii cu studii au un risc de mortalitate mai mic

Ce se întâmplă în creier după o despărțire?

Copiii care locuiesc în apropiere de spații verzi au oase mai puternice

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase