Home » Știință » Cum poate o plimbare de doar câteva minute să ne dezlănțuie creativitatea?

Cum poate o plimbare de doar câteva minute să ne dezlănțuie creativitatea?

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 16.03.2024

Vă vin cele mai bune idei în timp ce alergați spre stația de autobuz sau când plimbați câinele? Nu sunteți singurii. Studii recente arată că atunci când suntem în mișcare suntem și mai creativi.

Un lung șir de oameni de știință influenți și-au „mișcat corpurile” pentru a-și deschide mintea – de la Darwin, care și-a avansat teoria evoluției în timp ce acumula ture de „calea gândirii”, la Nietzsche, care în 1888 avertiza: „Nu vă faceți griji, nu vă faceți griji. Nu credeți nicio idee care nu s-a născut în aer liber și din mișcare liberă”. Iar acum, oamenii de știință nu doar confirmă legătura dintre exercițiile fizice și creativitate, ci și deslușesc modul în care aceasta funcționează.

Adesea, când se vorbește despre beneficiile activității fizice, cercetătorii se referă, de fapt, la beneficiile fitness-ului – produsul unei activități fizice regulate și repetate. Dar interesant este faptul că prin simpla mișcare a corpului, pare că și creativitatea este îmbunătățită.

Marile genii ale lumii nu se fereau de sport

„Chiar și o singură și scurtă sesiune de exerciții aerobice poate declanșa gândirea creativă”, spune Dr. Chong Chen, profesor asistent în cadrul departamentului de neuroștiințe de la Universitatea Yamaguchi (Japonia).

Cât de scurtă să fie sesiunea de exerciții? Un studiu la care a participat Chong a analizat efectele urcării a patru etaje de scări – o activitate care a durat doar câteva minute. De acest lucru s-a convins Alex McIntosh, directorul de creație al Create Sustain, o firmă de consultanță care ajută întreprinderile să fie mai sustenabile.

„Mă bazez destul de mult pe alergare și mersul pe jos pentru a veni cu idei. Dacă nu fac exerciții fizice, pot simți cu adevărat diferența. Corpul meu începe să se simtă leneș și apoi creierul meu urmează același lucru – mă simt blocat și frustrat. Uneori, este nevoie doar de o plimbare rapidă pentru a da peste cap acest sentiment”, a explicat el.

Creativitatea, îmbunătățită și dacă urcăm 4 etaje

Cercetătorii analizează, în general, două aspecte ale creativității: ideile care apar – asocierea unor lucruri diferite și fără legătură între ele – sunt clasificate ca gândire divergentă; pe de altă parte, mai este și evaluarea ideilor care necesită un proces mental mai controlat – un fel de îngustare – cunoscut sub numele de gândire convergentă, potrivit The Guardian.

Cercetările de până acum arată că aspectul divergent al creativității, „gândire în afara cutiei” (think outside the box – în engleză), este cel mai bine pus în valoare de activitatea fizică. Numeroase studii, care au analizat totul (de la efectele dansului la ciclism, de la urcatul scărilor la alergare) au remarcat îmbunătățirea după exerciții fizice.

Inteligența Artificială a depășit oamenii la creativitate!

Plimbările în aer liber sunt mai benefice pentru sănătatea mintală decât mersul în interior