Home » Știință » Chiar și spațiul cosmic simulat perturbă 91% din expresiile genelor umane

Chiar și spațiul cosmic simulat perturbă 91% din expresiile genelor umane

Foto: Shutterstock
Publicat: 21.03.2024

Un nou studiu care își propune să înțeleagă impactul avut de condițiile spațiale simulate (microgravitație) asupra ritmurilor de expresie genetică la oameni a relevat că acestea perturbă într-adevăr expresia genetică la oameni.

Cercetătorii au descoperit că atunci când condițiile spațiale simulate sunt realizate printr-o perioadă de 60 de zile de odihnă la pat, acestea afectează procesarea informațiilor în genele umane care produc proteine și molecule de ARN.

Studiul a fost motivat de o creștere în zborurile spațiale, cu tot mai mulți astronauți care întreprind expediții în spațiu.

„Acest studiu unic reprezintă cel mai mare set de date longitudinal de expresie genetică în serii temporale la oameni”, a declarat autorul principal, Simon Archer, profesor de biologie moleculară a somnului la Universitatea din Surrey (Regatul Unit).

„Expresia genetică umană variază ritmic pe parcursul zilei de 24 de ore și este important să colectăm date în serii temporale în loc să luăm în considerare doar puncte de timp unice pentru a obține o imagine completă a ceea ce se întâmplă în corp atunci când este expus la microgravitație simulată”, a adăugat el.

Condițiile spațiale simulate îi afectează pe astronauți și după revenirea la condiții normale

El a mai remarcat că expunerea la un astfel de mediu simulat în spațiu a ridicat întrebări despre impactul odihnei la pat constante asupra corpului nostru, deoarece a fost identificat un efect dramatic asupra organizării temporale a expresiei genetice umane.

Studiul efectuat de Universitatea din Surrey a evaluat modelele de expresie genetică în 24 de ore în diferite faze ale studiului, inclusiv bază, odihnă la pat și recuperare a astronauților.

Echipa a descoperit că 91% dintre aceste expresii genetice au fost afectate de protocol, cu perturbări semnificative ale modelelor ritmice. Acest lucru afectează în continuare procesarea biologică a corpului uman, de la traducerea proteinelor, la răspunsul imunitar, inflamație și funcția musculară.

În timpul recuperării, aspectele funcției musculare întrerupte au fost restaurate, indicând o recuperare parțială, dar subiecții au continuat să experimenteze consecințe durabile în traducerea proteinelor.

Acest lucru a indicat că influența microgravitației simulate asupra expresiei genetice a continuat să persiste la participanți chiar și după ce s-au întors la condițiile normale.

Impactul microgravitației asupra corpului uman trebuie studiat mai mult

„Călătoria spațială era considerată odată ca fiind imposibilă; cu toate acestea, creșterea industriei spațiale înseamnă acum că aceasta este o posibilitate reală”, a exprimat Derk-Jan Dijk, profesor de somn și fiziologie și director al Centrului de Cercetare a Somnului Surrey și autor al studiului.

„Mai rămân multe necunoscute despre impactul microgravitației asupra corpului și este important să aflăm mai multe despre acesta înainte de a începe ‘vacanțele’ în spațiu. Construind pe ceea ce am descoperit, partea a doua a studiului nostru, folosind aceeași cohortă de bărbați, va investiga impactul pe care microgravitația îl are asupra somnului, a ritmurilor circadiene și a hormonilor indivizilor”, spune prof. Dijk, citat de Interesting Engineering.

Acest studiu a fost publicat în revista iScience.

Terapia cu fructe coapte ar opri creșterea celulelor canceroase