Home » Știință » Ce culoare aveau cele mai vechi molecule colorate de pe Pământ?

Ce culoare aveau cele mai vechi molecule colorate de pe Pământ?

Publicat: 19.04.2024

Ce culoare aveau cele mai vechi molecule colorate de pe Pământ? Cu mult timp înainte, viața pe Pământ era „îmbrăcată” în roz neon.

Urme ale acestei ere îndepărtate de culoare roz încă pot fi văzute în resturile fosilizate ale bacteriilor care au trăit într-un ocean antic acum 1,1 miliarde de ani, făcându-le cei mai vechi pigmenți biologici cunoscuți de pe planetă.

Ce culoare aveau cele mai vechi molecule colorate de pe Pământ? Descoperirea a fost făcută în 2018, când cercetătorii au analizat roci găsite într-un depozit marin de șisturi situat la sute de metri sub suprafața Bazinului Taoudeni din Mauritania. În mod uimitor, cercetătorii au reușit să extragă fosile moleculare de clorofilă din cianobacteriile fosilizate din această rocă primordială, depășind cele mai vechi exemple cu aproximativ 600 de milioane de ani.

Cum arătau cele mai vechi molecule colorate de pe Pământ?

În mod normal de culoare verde, clorofila este pigmentul principal găsit în plantele și algele fotosintetice, însă a căpătat nuanțe de roșu închis și violet atunci când a fost extrasă în formă concentrată din microbii antici. După diluare, pigmentul a apărut roz strălucitor, oferind o imagine asupra nuanței care ar fi putut colora mările timpurii, explică IFL Science.

„Pigmenții de culoare roz strălucitor sunt fosilele moleculare ale clorofilei care au fost produse de organisme fotosintetice antice care au locuit într-un ocean străvechi care a dispărut de mult”, a explicat dr. Nur Gueneli.

În plus față de reînvierea celei mai vechi culori biologice cunoscute, cercetătorii au reușit, de asemenea, să reconstruiască compoziția vieții fotosintetice în oceanele din era mijlocie Proterozoică, care a durat aproximativ de la acum 1,8 miliarde până la acum 800 de milioane de ani. Prin analizarea valorilor izotopice ale azotului din pigmentul fosilizat, oamenii de știință au determinat că aceste mări antice erau dominate de cianobacterii mici, în timp ce algele planctonice mai mari erau practic absente.

De ce nu existau animale pe atunci?

O astfel de descoperire ajută la explicarea motivului pentru care animalele complexe nu evoluaseră încă la acea vreme, sugerând că tipurile de microorganisme fotosintetice care existau atunci pur și simplu nu erau suficient de mari pentru a susține forme de viață foarte dezvoltate.

„Analiza precisă a pigmenților antici a confirmat faptul că cianobacteriile mici dominau baza lanțului trofic în oceane acum un miliard de ani, ceea ce ajută la explicarea motivului pentru care animalele nu existau în acea perioadă”, a declarat Dr. Gueneli.

„Algele, deși tot microscopice, sunt de o mie de ori mai mari în volum decât cianobacteriile și sunt o sursă mult mai bogată de hrană”, a adăugat dr. Jochen Brocks.

„Oceanele cu cianobacterii au început să dispară acum aproximativ 650 de milioane de ani, când algele au început să se răspândească rapid pentru a oferi explozia de energie necesară evoluției ecosistemelor complexe, în care animalele mari, inclusiv oamenii, puteau prospera pe Pământ”, a adăugat Brocks.

Studiul este publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences.

Un experiment arată că ar putea exista viață pe Venus