Home » Știință » Câți ani de viață câștigăm dacă avem obiceiuri sănătoase?

Câți ani de viață câștigăm dacă avem obiceiuri sănătoase?

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 13.05.2024

Un stil de viață sănătos poate compensa impactul geneticii cu peste 60% și poate adăuga încă cinci ani de viață, arată un studiu recent, care subliniază, în același timp, importanța unui stil de viață echilibrat.

Unii indivizi sunt predispuși din punct de vedere genetic la o durată de viață mai scurtă. De asemenea, este cunoscut faptul că factorii legați de stilul de viață, mai exact fumatul, consumul de alcool, dieta și activitatea fizică pot avea un impact asupra longevității.

Cu toate acestea, până în prezent, nu a existat nicio cercetare care să arate în ce măsură un stil de viață sănătos poate contrabalansa genetica.

Câștigăm 5 ani de viață datorită obiceiurilor sănătoase

Concluziile mai multor studii sugerează că un stil de viață sănătos ar putea contrabalansa efectele genelor care scurtează viața cu 62% și ar putea adăuga până la cinci ani de viață.

„Acest studiu elucidează rolul esențial al unui stil de viață sănătos în atenuarea impactului factorilor genetici asupra reducerii duratei de viață. Politicile de sănătate publică pentru îmbunătățirea stilului de viață sănătos ar servi drept completări importante ale asistenței medicale convenționale și ar atenua influența factorilor genetici asupra duratei de viață”, au concluzionat cercetătorii.

Studiul a implicat 353.742 de persoane din Marea Britanie și a arătat că cei cu un risc genetic ridicat la o viață mai scurtă au un risc cu 21% mai mare de deces timpuriu, în comparație cu cei cu un risc genetic scăzut, indiferent de stilul lor de viață, arată The Guardian.

Cum arată combinația optimă pentru a avea o viață mai lungă

În același timp, persoanele cu un stil de viață nesănătos au o șansă cu 78% mai mare de a muri prematur, indiferent de riscul genetic, au constatat cercetătorii de la Facultatea de Medicină a Universității Zhejiang din China și de la Universitatea din Edinburgh.

Cu alte cuvinte, analiza a adăugat că adoptarea unui stil de viață nesănătos, combinat cu gene cu predispoziție pentru durată de viață mai scurtă, a mai mult decât dublat riscul de deces prematur.

Se pare că o „combinație optimă” pentru o viață mai lungă este „să nu fumezi niciodată, să practici activități fizice regulate, să ai o durată adecvată a somnului și o dietă sănătoasă”.

Studiul a urmărit persoanele timp de 13 ani în medie, timp în care au avut loc 24.239 de decese.

Prea multă mâncare nesănătoasă provoacă probleme de durată în creier

Oamenii de știință au identificat 4 tipuri de somn. Cum influențează sănătatea?

Singurătatea afectează sănătatea mai rău decât fumatul, obezitatea sau alcoolismul