Home » Știință » Înlocuirea alimentelor ultraprocesate în dietă reduce riscul de diabet de tip 2

Înlocuirea alimentelor ultraprocesate în dietă reduce riscul de diabet de tip 2

Înlocuirea alimentelor ultraprocesate în dietă reduce riscul de diabet de tip 2
Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 21.09.2024

Persoanele care consumă mai multe alimente ultraprocesate (UPF) prezintă un risc crescut de a dezvolta diabet de tip 2, dar acest risc poate fi redus prin consumul în schimb de alimente mai puțin procesate, relevă un nou studiu condus de cercetători de la UCL.

Studiul, publicat în The Lancet Regional Health – Europe în colaborare cu experți de la Universitatea din Cambridge și Imperial College din Londra, a investigat relația dintre gradul de prelucrare a alimentelor și riscul de diabet de tip 2, inclusiv ce tipuri de UPF prezintă cel mai mare risc.

Echipa a analizat aportul de UPF și rezultatele asupra sănătății pentru 311 892 de persoane din opt țări europene pe o perioadă medie de 10,9 ani, timp în care 14 236 de persoane au dezvoltat diabet de tip 2.

Ei au constatat că fiecare creștere cu 10% a cantității de alimente ultraprocesate din dieta unei persoane este legată de o creștere cu 17% a riscului de diabet de tip 2, dar acest risc poate fi redus prin consumul de alimente mai puțin procesate.

Grupurile UPF cu cel mai mare risc au fost gustările savuroase, produsele pe bază de animale, cum ar fi carnea procesată, mâncărurile gata preparate și băuturile îndulcite cu zahăr și îndulcite artificial, ceea ce sugerează că ar trebui acordată o atenție deosebită acestor alimente pentru a contribui la combaterea problemelor de sănătate.

Legătura dintre alimente și riscul de diabet de tip 2

Gradul de prelucrare al alimentelor este cel mai adesea evaluat utilizând clasificarea Nova, care împarte alimentele în patru grupe: alimente neprocesate sau minim prelucrate (MPF), cum ar fi ouăle, laptele și fructele; ingrediente culinare prelucrate (PCI), cum ar fi sarea, untul și uleiul; alimente prelucrate (PF), cum ar fi conservele de pește, berea și brânza; și alimente ultraprocesate, cum ar fi mâncărurile mixte gata de consum/încălzite, gustările sărate, dulciurile și deserturile.

Cauzele exacte ale legăturii dintre UPF și diabetul de tip 2 nu sunt confirmate, deși se crede că mai mulți factori sunt în joc, inclusiv consumul excesiv și creșterea în greutate. Într-un studiu, creșterea grăsimii corporale a reprezentat aproximativ jumătate din asociere.

„Știm că alimentele ultraprocesate sunt asociate cu un risc mai mare de anumite boli, cum ar fi diabetul de tip 2. Așa cum era de așteptat, constatările noastre confirmă această legătură și arată că fiecare creștere cu 10% a dietei din UPF crește considerabil riscul de a dezvolta diabet de tip 2.

În cadrul studiului, cercetătorii de la UCL au analizat date din studiul EPIC, care a investigat relația dintre alimentație, stilul de viață și factorii de mediu și incidența bolilor cronice la mai mult de o jumătate de milion de europeni de-a lungul timpului.

Cauzele exacte ale legăturii nu sunt confirmate

Analiza suplimentară a datelor a fost efectuată pentru a separa UPF în nouă subgrupuri1 pentru a înțelege mai bine modul în care nivelul de prelucrare afectează riscul de diabet de tip 2.

Pe lângă analiza modului în care consumul de UPF a afectat riscul unei persoane de a dezvolta diabet de tip 2, cercetătorii au efectuat o modelare de substituție a datelor pentru a vedea cum, teoretic, înlocuirea unui grup alimentar Nova cu altul ar afecta riscul de diabet de tip 2.

Rezultatele au arătat că înlocuirea a 10% din UPF în dietă cu 10% din MPF/PCI a redus riscul de diabet de tip 2 cu 14%.

Înlocuirea a 10% din UPF în dietă cu 10% din PF a redus riscul de diabet cu 18%. Autorii spun că acest lucru se poate datora faptului că 30-50% din aportul de PF în acest studiu a provenit din bere și vin, care au fost asociate cu un risc mai scăzut de diabet de tip 2 într-un studiu EPIC anterior. PF include, de asemenea, nuci sărate, pâine artizanală și fructe și legume conservate.

Analiza celor nouă subgrupuri UPF a arătat că gustările savuroase, produsele pe bază de animale, mâncărurile gata preparate și băuturile îndulcite cu zahăr și îndulcite artificial au fost asociate cu o incidență mai mare a diabetului de tip 2, scrie EurekAlert.

Proporțiile ridicate ale acestor alimente mai puțin sănătoase au contribuit la riscul general de diabet de tip 2.

Cu toate acestea, pâinea, biscuiții și cerealele pentru micul dejun, dulciurile și deserturile UPF și alternativele pe bază de plante au fost asociate cu o incidență mai scăzută a diabetului de tip 2.

Vă recomandăm să mai citiți și:

Un mic dejun extrem de popular și considerat sănătos poate crește riscul de diabet

Un test de sânge anticipează riscul de Alzheimer, diabet şi alte afecţiuni

Un compus natural din măsline ar putea trata diabetul și obezitatea

Turele de noapte pot crește riscul de diabet și obezitate

Mihaela Horchidan
Mihaela Horchidan
Mihaela și-a finalizat studiile la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București, având experiență în presa online și radio. Curiozitatea, dorința de a afla cât mai multe și pasiunea pentru istorie, ştiinţă şi natură au condus-o către Descopera.ro citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Cum a devenit feminismul atât de divizat? Femeile încearcă să reconstruiască alianțele
Cum a devenit feminismul atât de divizat? Femeile încearcă să reconstruiască alianțele
De ce unele suprafețe atrag praful și cum poți reduce depunerile din casă
De ce unele suprafețe atrag praful și cum poți reduce depunerile din casă
Carol al II-lea și capcana germană. De ce apropierea de Hitler nu a putut salva România
Carol al II-lea și capcana germană. De ce apropierea de Hitler nu a putut salva România
Găurile negre mai vechi decât Big Bang-ul ar putea explica materia întunecată
Găurile negre mai vechi decât Big Bang-ul ar putea explica materia întunecată
La ce alte pericole se expun fumătorii, în afară de cancer?
La ce alte pericole se expun fumătorii, în afară de cancer?
Iată de ce urcatul scărilor ți-ar putea îmbunătăți sănătatea!
Iată de ce urcatul scărilor ți-ar putea îmbunătăți sănătatea!
Cartofii „fierb” în pământ, în Asia. Val de căldură record
Cartofii „fierb” în pământ, în Asia. Val de căldură record
Prima Coca-Cola avea drept efect „să învigoreze organele sexuale”
Prima Coca-Cola avea drept efect „să învigoreze organele sexuale”
Noua eră a secetei: râurile din Europa care au secat pentru prima dată
Noua eră a secetei: râurile din Europa care au secat pentru prima dată
Schimbare de regulament la Eurovision: ce țări nu vor avea voie să găzduiască concursul?
Schimbare de regulament la Eurovision: ce țări nu vor avea voie să găzduiască concursul?
Bei energizante în fiecare zi? Iată ce se întâmplă cu organismul tău!
Bei energizante în fiecare zi? Iată ce se întâmplă cu organismul tău!
O absență colosală: cine lipsește din poveștile pentru copii scrise de AI?
O absență colosală: cine lipsește din poveștile pentru copii scrise de AI?
Un asteroid care ar putea fi format din trei lumi îi uimește pe astronomi
Un asteroid care ar putea fi format din trei lumi îi uimește pe astronomi
Avertisment pentru proprietarii de câini: apa aparent liniștită poate ascunde pericole mortale
Avertisment pentru proprietarii de câini: apa aparent liniștită poate ascunde pericole mortale
„Looksmaxing”: Ce sunt serviciile care promit să „măsoare” frumusețea
„Looksmaxing”: Ce sunt serviciile care promit să „măsoare” frumusețea
1917, complot la vârful politicii românești. Dezvăluirile ambasadorului Franței privind planul împotriva monarhiei
1917, complot la vârful politicii românești. Dezvăluirile ambasadorului Franței privind planul împotriva monarhiei
Tușul din tatuaje nu este atât de sigur pe cât se credea, descoperă o analiză îngrijorătoare
Tușul din tatuaje nu este atât de sigur pe cât se credea, descoperă o analiză îngrijorătoare
Alimentul care poate proteja ficatul. Cu toții îl avem în bucătărie!
Alimentul care poate proteja ficatul. Cu toții îl avem în bucătărie!