Un studiu internațional realizat de cercetători din 20 de țări a constatat că majoritatea copiilor mici depășesc limitele recomandate pentru utilizarea ecranelor, televizoarele și smartphone-urile fiind cele mai frecvent utilizate dispozitive. Expunerea crescută la ecrane a fost asociată cu probleme în dezvoltarea limbajului, în timp ce expunerea la cărți și utilizarea ecranelor împreună cu adulții au fost corelate cu abilități lingvistice mai bune.
Utilizarea ecranelor de către copii a crescut semnificativ, mai ales după pandemia de COVID-19, ceea ce a intensificat îngrijorările cu privire la impactul acestora asupra dezvoltării cognitive și motorii timpurii. Studii anterioare au evidențiat o legătură negativă între timpul petrecut în fața ecranelor și achiziția timpurie a limbajului, dezvoltarea socio-emoțională și capacitatea de autoreglare. Asociațiile pediatrice recomandă evitarea utilizării ecranelor pentru copiii sub doi ani și limitarea expunerii la conținut supravegheat pentru copiii mai mari.
Cercetarea a fost publicată în jurnalul PLOS ONE. Studiul a analizat datele a 1.878 de copii cu vârste cuprinse între 12 și 48 de luni, colectate între august 2021 și martie 2023.
Părinții au completat chestionare privind utilizarea ecranelor, angajamentul media comun, expunerea la cărți, dezvoltarea limbajului și etapele de dezvoltare motorie. Statutul socio-economic (SES) al familiilor a fost determinat pe baza accesului la nevoi de bază, a educației părinților și a ocupației acestora.
Televizorul și televizorul doar ca fundal au fost cele mai utilizate medii, cu o expunere zilnică medie de peste o oră. Conținutul de divertisment a fost cel mai consumat, urmat de muzică și programe educaționale.
Expunerea la ecrane a variat puțin în funcție de statutul socio-economic sau naționalitate, însă familiile cu un SES mai scăzut au raportat o utilizare mai redusă a cărților și a resurselor educaționale.
Expunerea la ecrane (în special la televizorul de fundal și privitul la televizor, în general) a fost asociată cu probleme în dezvoltarea limbajului. Copiii cu un timp mai mare de expunere la ecrane au prezentat o densitate lexicală mai scăzută și o întârziere în atingerea reperelor lingvistice.
Expunerea la cărți și utilizarea ecranelor împreună cu adulții au fost corelate cu abilități lingvistice mai bune. Nu a fost identificată o corelație semnificativă între utilizarea ecranelor și dezvoltarea motorie.
Rezultatele studiului confirmă cercetările anterioare care subliniază impactul negativ al utilizării excesive a ecranelor asupra dezvoltării timpurii a limbajului. Cu toate acestea, implicarea activă a adulților în consumul de conținut digital și promovarea interacțiunii cu cărțile pot contracara unele dintre aceste efecte negative.
Pe măsură ce utilizarea ecranelor devine tot mai complexă și extinsă, cercetătorii recomandă studii experimentale viitoare care să izoleze variabilele și să analizeze în detaliu impactul acestora asupra dezvoltării copiilor.
Cercetătorii au creat mici arme anticancerigene care fac ca tumorile să se autodistrugă