Cele mai citite articole de stiinta

Publicat: 12.07.2007
Care au fost cele mai de succes texte stiintifice ale anului trecut? Publicatia New Scientist a facut propria ierarhie, trecand in revista cele mai citite 10 articole de pe site-ul sau. Aceste articole sunt preluate de la mai toate publicatiile stiintifice de limba engleza de pe glob, astfel ca ele ofera un bun reper pentru topul povestilor de stiinta si tehnologie din 2004.

Cele mai importante descoperiri
Anul care s-a incheiat a fost bogat in realizari stiintifice. Va propunem o incursiune in laboratoarele cercetatorilor din intreaga lume, pentru a trage cu ochiul la cele mai interesante descoperiri ale lor.

IANUARIE
» Robotii americani Spirit si Opportunity coboara pe Marte fara probleme, in timp ce satelitul european Mars Express incepe sa observe planeta.
» In urma unei demonstratii realizate de Gérard Looss (Institutul din Nisa, Franta), Pavlov Plotnikov (Institutul din Novosibirsk, Rusia) si John Toland (Universitatea din Bath, Marea Britanie), se confirma matematic existenta undelor stationare.
» Este identificata o noua stare a materiei, botezata supersolida – atomii se misca liberi in ea fara ca structura solida sa fie alterata.

FEBRUARIE
» In urma unui experiment realizat la Institutul de Cercetari Nucleare din Dubna, Rusia, tabloul elementelor se completeaza cu un atom cu 115 protoni, creat artificial.
» La Malik, in nord-vestul Canadei, au loc primele experimente menite sa transforme hidratii de gaz captivi in sedimentele marine si in anumite soluri inghetate in sursa de energie.
» Apare o noua ipoteza privitoare la insulinorezistenta care precede diabetul: aceasta ar fi rezultatul lipsei de combustie a lipidelor si nu al vreunei perturbari survenite in metabolismul zaharurilor.

MARTIE
» Biochimistii britanici descopera enzima fotosistem II, „vinovata“ de reactia prin care plantele transforma apa in oxigen si in hidrogen cu ajutorul energiei primite de la Soare.
» Conform unei noi ipoteze, dislocarea supercontinentului Rodinia, acum 750 de milioane de ani, ar fi declansat era glaciara pe intreaga planeta.
» Efectul de „bunica“ este demonstrat de un studiu statistic: faptul ca femeile traiesc mult timp dupa instalarea menopauzei are efecte favorabile asupra dezvoltarii nepotilor.

APRILIE
» Ben Green, de la Institutul de Stiinte Matematice din Vancouver, si Terence Tao, de la Universitatea din California, demonstreaza existenta unor serii aritmetice a numerelor prime: oricare ar fi n numar natural, exista un numar prim p si un numar intreg a, astfel incat p, p=a, p=2a etc., pana la p=na, sunt toate numere prime.
» In Cipru este descoperit mormantul unui preot din secolul al IX-lea i.Hr., ingropat alaturi de pisica sa, fapt care dovedeste ca mica felina a fost domesticita cu mult mai devreme decat se credea.
» In Africa de Sud sunt gasite perle de gasteropod marin prelucrate, incrustrate cu simboluri si purtate – posibil – de catre un Homo sapiens, in urma cu 75.000 de ani.
» O echipa de cercetatori norvegieni descopera in Africa de Sud urme de microorganisme care au trait acum 3,48 miliarde de ani. MAI
» A fost fabricata prima molecula in forma de colivie, compusa din numai 50 de atomi de carbon.
» O noua versiune a scarii timpului geologic revizuieste semnificativ varstele istoriei Pamantului: erele cuprinse intre Cambrian si Cretacic (540 – 65 milioane de ani) sunt „imbatranite“ cu cateva milioane de ani. De exemplu, limita superioara a Jurasicului primeste 15 milioane de ani in plus.