De altadata (septembrie)

06 09. 2007, 09:22

Propaganda romaneasca in veacul al XIX-lea Album Moldo-Valaque, supliment al revistei L’Illustration din septembrie 1848 Declansarea miscarii revolutionare in anul 1848 si extinderea ei de la Atlantic pana la frontierele Imperiului Rus au insemnat o prima interconectare a natiunilor europene. Contactul individual a fost inlocuit cu cel national. In cazul romanilor, francezii, de exemplu, luau cunostinta de existenta nu a unui boier, ci a unei natiuni. Fenomenul nu ar fi fost, insa, posibil fara propaganda, care, in acele timpuri, era exprimata prin texte informative ilustrate. O mare, chiar uriasa insemnatate a avut-o suplimentul revistei L’Illustration intitulat Album Moldo-Valaque. Conceputa pe datele istorice, politice si economice puse la dispozitia redactiei de fostul consul francez Adolphe Etienne de Billecocq, care alcatuise un album al costumelor nationale romanesti, aceasta antologie a oferit citi­torului din Franta si din toata Europa datele esentiale despre romanii nord-dunareni. Informatiile sunt insotite de gravuri remarcabile dupa desenele lui Doussault si Bouquet, majoritatea intrate de mult in patrimoniul iconografic romanesc pentru prima jumatate a secolului al XIX-lea. Acest album a folosit enorm cauzei nationale si la sustinerea ei in demersurile diplomatice, fiind, fara exagerare, un pasaport pentru intrarea in Europa. Ghinionul a facut ca, indata dupa aparitia sa, sa cada si guvernul revolutionar de la Bucuresti. Insa, cum am subliniat, rostul acestui album nu a fost sa sustina revolutia pasoptista, cat sa anunte lumii civilizate ca la portile Orientului o natiune s-a trezit din „somnul cel de moarte“. Caracterul propagandistic al albumului reiese si din acest fragment din lunga discutie avuta de Billecocq cu un tanar diplomat otoman: „Nu au intrat – spune francezul referindu-se la romani – in aceste lupte atat de disproportionate decat pentru ca i-ati abandonat si pentru ca o seama de fapte care ii privesc nu au fost aduse la cunostinta opiniei publice“.

Text: Emanuel Badescu