Home » D:News » 97% dintre oamenii de ştiinţă sunt de acord: schimbările climatice sunt reale şi sunt cauzate de oameni!

Publicat: 16.05.2013
O analiză a câtorva mii de studii publicate de-a lungul a 21 de ani arată că există un consens „copleşitor” între oamenii de ştiinţă: oamenii sunt principala cauză a încălzirii globale.

Rezultatele acestei analize contrazic o perspectivă răspândită în rândul publicului – aceea că oamenii de ştiinţă sunt împărţiţi în ceea ce priveşte acest subiect – eroare ce complică eforturile de a obţine susţinerea publicului pentru politici care să ajute la rezolvarea acestei probleme.

„Percepţia corectă a gradului de consens ştiinţific este esenţială pentru obţinerea susţinerii publicului în ceea ce priveşte politicile referitoare la climat”, scriu cercetătorii în studiul publicat în jurnalul Environmental Research Letters.

„Comunicarea gradului de consens ştiinţific duce, de asemenea, la creşterea acceptării de către public a faptului că schimbările climatice au loc”, mai spun cercetătorii.

Oamenii de ştiinţă din SUA, Australia şi Canada au analizat peste 4.000 de lucrări ştiinţifice ce exprimau o poziţie referitoare la rolul oamenilor în cauzarea încălzirii globale. Studiile au fost publicate între 1991 şi 2011 şi au fost scrise de peste 10.000 de oameni de ştiinţă.

Peste 97% dintre studii au ajuns la aceeaşi concluzie: încălzirea globală cauzată de oameni este o realitate.

„Analiza noastră arată că numărul lucrărilor ştiinţifice care resping această concluzie reprezintă o proporţie foarte mică din totalul cercetărilor publicate”, se arată în analiza ştiinţifică.

În schimb, sondajele de opinie efectuate în SUA între 1997 şi 2007 arată că aproximativ 60% dintre americani cred că există un conflict semnificativ între oamenii de ştiinţă pe această temă.

„Oamenii de ştiinţă, în majoritate covârşitoare, sunt de acord că Terra se încălzeşte din cauza activităţii umane”, subliniază autorii, care anunţă că analiza lor reprezintă cel mai comprehensiv efort de acest tip realizat vreodată.

„Există o diferenţă uriaşă între percepţia publicului şi realitatea”, mai spun cercetătorii.

Organizaţia Naţiunilor Unite ţinteşte o creştere maximă a temperaturii globale de 2 grade Celsius faţă de nivelul pre-industrial, cercetătorii fiind de părere că acesta este pragul maxim la care schimbările climatice ar fi gestionabile.

În acest scop, ţările negociază reduceri de emisii ale gazelor cu efect de seră care sunt eliberate în atmosferă în urma arderii combustibilor fosili.

Săptămâna trecută, nivelul dioxidului de carbon din atmosfera Pământului a atins pragul de 400 de părţi per milion – un nivel nemaivăzut de-a lungul existenţei omenirii şi are este considerat a fi pragul maxim care permite atingerea pragului de 2 grade Celsius.